Svar: Urolig nattesøvn - 4 mdr.
19. januar 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Lone
Din lille dreng er kun 4 ½ mdr gammel og det tager lidt tid inden han kan spiså store måltider, som mætter ham mere end mælken. Tålmodighed er en dyd, som nogen siger:o)
Det er fint at du giver flaske og har forsøgt med vælling. Det skaber dig et overblik over hvor meget mad han egentlig får. I alderen 4-6 mdr anbefales kun 2 flasker vælling dagligt, men det kunne måske godt hjælpe jer hvis prøvede med både mos/grød og vælling.
Der er intet i vejen for at du forsøger med mos før grøden, hvis han er gladere for mosen. I begyndelsen skal han kun have 4-5 skefulde, som du langsomt øger til ½ dl. Når han når op på at kunne spise en ½ dl mos uden problemer (både med at spise det/teknik og med at kapere det i tarmene), så kan du prøve at give ham ½ dl 2 gange dagligt. Forsøg her med grød om formiddagen og bibehold mos om aftenen.
Efter skemaden tilbyder du flaske med almindelig erstatning og derudover flasker, som han plejer at få. Vigtigt er det også at du så giver en flaske igen sen aften, når du selv går i seng. Din søn behøver ikke vækkes her, men kan sandsynligvis spise i søvne. Her kan du prøve med en flaske vælling.
På den måde kan du forhåbentlig mætte ham nok til at sove et længere stræk om natten, hvor du også har brug for hvile.
Du er bestemt ikke den eneste mor, som oplever at deres barn sover uroligt. Selv her i brevkassen ligger der mere end 400 spørgsmål om børns sovevaner:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske