Svar: Tilskud til Nutramigen, Elidel og Movicol
19. januar 2006
Alder:
3 år
Kære Lisbeth
I er godt nok hårdt spændt for:o(
Jeg er jo desværre ikke socialrådgiver og det er derfor begrænset hvor meget jeg kan oplyse jer i denne retning. Jeg vil dog råde jer til at kontakte rådgiverne i jeres kommune. Alle har en socialrådgiver tilknyttet og kan få hjælp og vejledning omkring emner som jeres.
Jeg vil dog forsgøe at fortælle jer det jeg ved.
Når man køber tilskudsberettiget medicin på et apotek, så indberetter apoteket automatisk købet til et landsdækkende elektronisk register, kaldet Lægemiddelstyrelsens Centrale Tilskudsregister (CTR). Beløbet, som indberettes, er prisen på medicinen, inden tilskuddet er trukket fra. Tilskuddet gives på baggrund af den aktuelle saldo i CTR.
Man kan via egen læge eller læge på sygehus søge om at få en speciel bevilling. Man kan f.eks. både få en bevilling som et enkelt tilskud, men man kan også få bevilling hvis man har en kronisk sygdom. Har man fået en bevilling og dermed kan få et forhøjet tilskud, så vil dette fremgå af registeret helt automatisk.
For at kunne få tilskud er det vigtigt at:
- At medicinen er tilskudsberettiget.
- At lægemidlet er købt på et dansk apotek efter en recept skrevet af en læge.
- At du har et gyldigt sygesikringskort, eller at du er blevet tildelt et erstatnings-CPR-nummer fra Lægemiddelstyrelsens Centrale Tilskudsregister.
- At du vil lade apoteket registrere dine udgifter til køb at tilskudsberettiget medicin i Lægemiddelstyrelsens Centrale Tilskudsregister.
Tilskud fra sygesikringen bliver automatisk trukket fra medicinens pris på apoteket, så du kun skal betale restbeløbet (din egenbetaling).
Tilskuddets størrelse afhænger af dine samlede årlige udgifter til tilskudsberettiget medicin, før tilskuddet er trukket fra. Det betyder, at din tilskudsprocent stiger i løbet af året i takt med dine samlede udgifter. Jo større udgifter inden for en periode på et år, jo større bliver din tilskudsprocent.
Altså i takt med at du køber mere og mere medicin i løbet af året, jo billigere bliver det hver gang du køber.
Derudover afhænger tilskudsprocenten af, om du er over eller under 18 år gammel ved starten af din tilskudsperiode. Det har altså noget at sige om medicinen er til børn eller voksne.
Er man over 18 år, betyder tilskudsreglerne:
- At du ikke får tilskud, hvis din samlede udgift til køb af tilskudsberettiget medicin er mindre end 480 kr. i løbet af en periode på ét år.
- At du får tilskud på 50 % til den del af udgiften, der ligger mellem 480 og 1.165 kr.
- At du får tilskud på 75 % til den del af udgiften, der ligger mellem 1.165 og 2.730 kr.
- At du får tilskud på 85 % til udgifter, der overstiger 2.730 kr.
Er man under 18 år, får man 50 % tilskud ved køb af tilskudsberettiget medicin op til 480 kr. inden for en periode på ét år. Til udgifter over 480 kr. får man tilskud efter de samme regler, som gælder for personer over 18 år.
Det er sådan at efter et år, så slettes alle oplysninger om den pågældende periode. Det vil sige at den medicin du køber igen er dyr, men så bliver det igen billigere og billigere med tiden.
Det er vigtigt at du gemmer alle bonner fra apoteket, da du så vidt jeg ved godt kan få penge tilbage med 'tilbagevirkende kraft'. Man plejer at sige at man skal gemme kvitteringerne i op til to år.
Mit råd til dig er altså at du I første omgang sørger for at gemme kvitteringerne for det medicin du allerede har fået på apoteket. Derefter skal du sørge for at få recepter på alt fra din læge. Derefter tale med lægen om at søge ekstra bevilling og ekstra tilskud og så tale med en rådgiver, som kan hjælpe jer med at udfylde diverse blanketter osv. der kunne komme på tale, hvis I har behov for yderligere hjælp og tilskud fra kommunen.
Du kan også altid spørge på apoteket, da de jo er vandt til at behandle og arbejde med tilskudsregler.
Jeg kan desværre ikke fortælle dig hvilke præparater der er tilskudsberettigede og om du er berettiget til ekstra bevilling ud over det almindelige tilskud. Her må andre være behjælpelige.
Håber dog at dette hjælper jer videre og rigtig meget held og lykke med begge børn:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske