Svar: Diarré og hyppig afføring
20. januar 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Emils mor
Har I haft kontaktet lægen med henblik på den diarré Emil har haft? Det kunne godt være at han har fået en maveinfektion som skulle behandles. Ellers handler det jo meget om hvordan han virker i øvrigt, om han er glad og tilfreds, spiser, tager på og virker velbefindende trods dårlig mave, har han f.eks. feber.
I kan prøve at give ham noget A38 i håb om at det kan give ham lidt ro i maven. At hans numse er rød kan godt hænge sammen med tandfrembrud, men det kan også skyldes alt det afføring, som jo virker hårdt for huden. Måske skulle I prøve at smøre ham med lidt babysalve, som kunne danne en bariere på huden og beskytte lidt.
Med hensyn til sovevaner, så er det sådan at børn jo godt kan vænne sig til at det er på en bestemt måde. Hans lille krop har ligesom fået en erfaring med at vågne hyppigt og det atger tid at komme væk fra dette og få danne en ny erfaring.
Generelt kan man sige at det er en god idé med et fast ritual, en fast sovetid, skærmning/ro og på den måde en eller andet form for sovemetode. Nogle børn har behov for mere hjælp til at finde roen end andre børn har og Emil skal nok hjælpes lidt:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske