Brev:
Søvn, 17 måneder
20. januar 2006
Alder:
17 mdr.
Søvn, 17 måneder
Jeg har skrevet til dig tidligere ang. vores datter, som nu er blevet 17 måneder. Hun har altid haft meget svært ved at falde i søvn, og vågner mange gange om natten. Det tager hende stadig flere timer at falde i søvn om aftenen. På gode dage lægger vi hende kl. 19 og så sover hun 20.30.
Tidligere var problemet mest, at hun græd og græd hver aften når vi lagde hende, og da hun ikke er meget for berøring, havde vi meget svært ved at trøste hende. Dit råd var, at vi skulle lade være at tage hende op, men være i rummet hos hende til hun sov. Det har da også haft en vis effekt, og selvom det har betydet, at en af os har opholdt os meget længe i rummet med hende hver aften før hun sov, syntes vi, det var at foretrække frem for alt det skrigeri.
Efterhånden har det dog udviklet sig til, at hun vil ligge i vores seng sammen med os (hendes seng står i vores soveværelse) og falde i søvn. Det kan sagtens tage timevis, og hvis vi så lægger hende i sin egen seng, vågner hun, og græder til hun får lov at komme op til os igen. Det betyder altså, at hun stort set ikke på noget tidspunkt af aftenen eller natten kan ligge alene, og om natten ligger vi alle tre og vækker hinanden mange gange.
Om dagen sover hun ca. 2 timer i vuggestuen uden problemer. Hun spiser godt, er et glad barn, og forstår meget og kan sige en masse ord. Hun bruger sut og har en dukke og en bamse som hun er meget glad for, og vi har virkelig forsøgt at putte dem sammen med hende om aftenen, og på alle mulige måder forklare hende, at vi er lige ved siden af, og at det ikke er farligt at sove i sin egen seng, men intet hjælper.
Hvordan skal vi dog få lov at sove?