Svar: Søvn, 17 måneder
20. januar 2006
Alder:
17 mdr.
Hej med dig
Det lyder bestemt som om I er kommet ind i en rytme, som er uhensigtsmæsssig på sigt. Jeg synes det er rigtig godt at I giver jeres datter tryghed og vægter dette højt, men samtidig tror jeg også at jeres datter et eller andet sted fornemmer at I har svært ved at lade hende være alene. Hun er ikke i stand til selv at sætte grænsen, men vil gerne have mere og mere, hvilket man jo ikke kan fortænke hende i - hvem ville ikke hellere sove hos mor og far end for sig selv?
Men I har alle brug for en sammenhængende nattesøvn og det har jeres datter faktisk også. Derfor er det nok lidt af en bjørnetjeneste at lade hende være så meget hos jer.
Da hun sover fint i vuggestuen, så har hun altså ikke noget problem med at falde i søvn og sove for sig selv. Måden hun bliver lagt på er dog nok forskellig fra måden I gør det på. Der skal også være forskel, men jeg tror det er vigtigt at I et eller andet sted også prøver at vise hende at det nu er sengetid og ikke hverken tid til underholdning eller putte i flere timer. Hvem af jer er bedst til denne opgave?
Jeg vil foreslå at I overvejer om hun kan ligge i eget værelse. Derefter vil jeg foreslå at I prøver at putte hende med bamse, dukke og sut, syng en sang, læs en bog (beslut på forhånd hvor mange historier), sig godnat, kys hende og gå. Vær kun væk i 3 minutter, så ind til hende igen, putte godnat og gå, kun væk i 3 minutter, også selv om hun ikke græder så gå ind til hende før hun bliver ked af det. Hvis hun rejser sig i sengen og står op, så læg hende ned, put hende igen, gå igen osv.
Deet er det jeg kalder for "se-til-metoden". Hele tiden vise at I er der, men også at hun skal lægge sig ned og sove. I kan ikke forklare hende at I er der, men I kan vise hende det ved at vise jer og være der.
Vær opmærksom på at hun godt kan vågne om natten, fordi hun drømmer. Her skal hun naturligvis trøstes - måske en tår vand og så puttes igen. Nogle gange vil hun kunne sove videre i sin egen seng, andre gange vil hun have behov for at komme over i jeres seng, men det vil så også være i orden, når det er midt om natten eller tidlig morgen.
Hold hinanden fast i at sammenhængende søvn er vigtig for jer alle.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske