Brev:
Søvn og amning, dårlig vane?
21. januar 2006
Alder:
7 mdr.
Søvn og amning, dårlig vane?
Hej igen!
Min datter på 7½ måned har aldrig været den store syvsover. Hun er en meget aktiv og nysgerrig pige og dette sætter også sit præg på hendes sovevaner.
Om natten går det efterhånden fint, og hun sover fra ca. 20 - 07. Hun falder selv i søvn i sin egen seng - oftest uden den store ballade, men ind imellem kan det godt tage ½ times tid at få hende til at falde til ro.
Hun bliver så ammet i søvne, når jeg går i seng ved 23-tiden og igen ved 5.00-tiden om morgenen. Hun græder og skal have sutten et par gange i tidsrummet fra 23 - 05, men vi har besluttet at lukke for madindtag i denne periode, og det går fint nok med det.
Om dagen sover hun oftest kun 45 minutter ad gangen. Jeg har efterhånden prøvet alt: Ude/inde/med og uden gåtur, og jeg kan ikke finde noget, der med sikkerhed forlænger hendes søvn. Selv efter babysvømning o.lign. kan hun finde på at vågne op efter ½ time.
Det sker engang imellem, at hun tager 5 kvarter og en sjælden gang imellem op til 2½ time, men det er aldrig til at forudsige hvornår.
For tiden sover hun typisk 1.x kl. 9.30-10.15 og anden gang ved 13.30-tiden, også kun tre kvarter. Da jeg ikke synes, det er nok (hverken for hende eller mig), lægger jeg mig ofte med hende sidst på eftermiddagen og ammer hende i søvn. Der kan hun så godt sove 1-2 timer, mens jeg ligger ved siden af hende. Dette har været en "nødvendig løsning" for mig i et stykke tid, fordi dagen ellers bliver alt for lang for os begge, og hun bliver alt for træt. Men jeg er i tvivl, om det er en god idé at blive ved med?
Hun skulle jo gerne vænnes til at adskille mad og søvn + at jeg måske vænner hende til at falde i søvn med et bryst i munden?
Har du nogle forslag til, hvordan jeg kunne få lidt mere styr på hendes dagssøvn?
Med venlig hilsen
Linrep