Svar: Søvn og amning, dårlig vane?
21. januar 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Linrep
Det lyder rigtig godt, som din datter sover om natten og at hun ammes sen aften og får sutten 2 gange lyder okay i mine ører.
Du skal naturligvis være opmærksom på at hun får nok at spise i løbet af dagen. Hun kan sikker godt klare 4 måltider mad og derudover bryst/flaske. Man sover jo bedst på fuld mave:o)
I forhold til hendes søvnbehov og alder, så vil det være passende med 2 lure i løbet af dagen. Det vil ofte være sådan at formiddagsluren varer måske 45 minutter, som du har beskrevet og luren over middag varer så lidt længere - gerne 2-2½ time. Hendes formiddagslur er således passende og det er luren over middag du skal arbejde på at forlænge.
Prøv i første omgang at fokusere på indtaget af mad. Derefter kunne du måske overveje at flytte hendes lur lidt frem. Måske kan hun sove allerede kl. 12.30, således at hun sover 1 time tidligere. Det kan betyde noget for at hun så også sover længere, simpelthen fordi hun måske ikke er helt så overtræt, når hun falder i søvn og derfor sover en roligere lur.
Jeg kan godt forstå at du gerne vil væk fra amningen for at sove. Nogle vælger at stoppe helt ved slet ikke at tilbyde brystet, men måske kan din datter ikke finde ud af at skelne hvornår hun må og hvornår hun ikke må. Derfor kan du prøve at lægge hende til og så kun lade hende die kortvarrigt. Herefter tager du vorten ud af hendes mund, bliver hun sur må hun have den igen, men igen lirker du den væk efter kort tid og sådan bliver du ved til hun tilsidst lærer at sove uden brystet i munden.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske