Svar: Sove ude og amning
21. januar 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Emils mor
Med hensyn til at sove ude så lyder Sundhedsstyrelsens anbefaling:
- Børn må ikke sove ude, hvis det er koldere end minus 10 grader
- Barnevognen skal altid stå i læ for regn, rusk, rim og blæst
- Barnevognen skal være vind og vandtæt, gerne isoleret i bunden med en flamigoplade eller en isoleringsmadras. Lammeskind kan også bruges, men vær opmærksom på risiko for allergi og brug det kun udendørs og vask det tit.
- Barnet skal være iklædt godt tøj, så kun ansigtet er frit. Føler man barnet i nakken må barnet hverken være svedig eller kold.
- Er det koldt må barnet højst sove ude i to timer og altid kun under opsyn
- Har barnet astmatisk bronchitis, kronisk mellemørebetændelse eller en hjertesygdom bør det altid sove inde i koldt og tåget vejr.
I øjeblikket hvor hele Danmark er dækket af sne og det fyger og blæser, så ville jeg nok foretrække at sove indendøre eller være helt sikker på at der ikke var træk eller anden form for kuldeindfald, hvor mit barn stod.
Jeg synes det lyder som en god idé at give Emil Nan 1 når I er ude eller for den sagsskyld også når I er hjemme. Det er udmærket at amme ham morgen og aften og indimellem hvis han er ked af det eller virker til at have behov, men det er ligeså fint at supplere med flaske.
Du kan give Nan 1 eller to, det vælger du sådan set selv, med den alder han har. Hvis han er glad for 1´eren så bruger du den og der er ikke grund til at skifte til 2´eren. Man kan sige at 1´eren kan han leve af alene, hvor 2´eren er en tilskudsblanding og dermed gives som tilskud til anden kost.
Med hensyn til vælling og erstatninger med rismel osv. så synes jeg det er langt bedre at give ham noget rigtig grød og mos. Vælling er i princippet det samme som en tynd grød og med den alder han har, så er det skemad han skal have. Hvis du udover skemaden gerne vil give ham vælling til natten, så kan du roligt gøre dette.
Hvis du giver modermælkserstatning (1 eller 2) og vælling og du giver min 400ml dagligt, så sikrer du at han får jern nok og behøver så ikke at give ham jerndråber. Din dreng må altså gerne få vælling, men jeg synes ikke du skal give ham mere end 400ml vælling dagligt, da han har bedre af at få grød.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Bryst/flaske
Formiddag: Grød, vand eller mælk af kop (evt. bryst, flaske)
Frokost: Grøntsagsmos med kød eller fisk og vand eller mælk af kop (evt. bryst/flaske)
Eftermiddag: Grød og vand eller mælk af kop (evt. bryst/flaske)
Sen eftermiddag: Bryst/flaske
Aften: Grøntsagsmos med kød eller fisk, frugtmos til dessert og vand eller mælk af kop (evt. bryst/flaske)
Sen aften: Bryst
Du må vurdere hvorvidt han kan drikke af kop eller fortsat har behov for bryst eller flaske i forbindelse med måltider, det afhønger også af hvor store mænder mad han efterhånden er oppe på.
Håber dette hjælper dig lidt vidre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske