Brev:
Dagsrytme for dreng på næsten ½ år
22. januar 2006
Alder:
6 mdr.
Dagsrytme for dreng på næsten ½ år
Hej Helen
Vi undrer os nogle gange over at vores søn højst kan være vågen 2 timer før han har brug for en lur ... og at han ikke kan sove mere end allerhøjst 2½ time (det sker sjældent!) selvom vi vugger/går tur med barnevognen - og han er mæt osv.
Hans dag ser ca sådan ud:
kl. 06.30: Godmorgen og flaske
Ved 8-tiden en lille lur i sengen på ½ time
Herefter grød + vand af kop (og nogle gange flaske før næste lur)
kl. 10.30: Lur i barnevognen (ca 45 min)
Herefter flaske (og ofte flaske før næste lur)
kl. 13.30: Lur i barnevognen (1-1½ time)
Herefter grød + mos + vand af kop (og nogle gange flaske før sidste lur)
kl. 18: Lur i barnevognen (30 min)
Herefter vælling, puslehygge, nattøj og resten af vællingen.
kl. 19.30: Putning
Han har sovet igennem de sidste dage - så måske er det ved at blive et mønster ... ellers har han fået en flaske ved 03/04-tiden.
I løbet af dagen bliver han træt hurtigere (morgen-perioden er den længste og han er helt tydeligt mest frisk!). Hen på eftermiddagen er han træt efter en time og har næsten ikke kræfter til at drikke sin mælk. Efter den sidste lur skal vi i gang med aften-puslingen nærmest med det samme (og bad er udelukket på dette tidspunkt ... det skal være tidligere på dagen!)
Det er muligvis 'helt normalt' det mønster jeg beskriver - og det er jo sådan set også fint at få at vide :o) Men måske har du forslag til ændringer i kost-planen eller andet vi kan overveje at lave om på ...
Han spiser ikke en hel portion grød om formiddagen men en god del - om eftermiddagen har han ofte mere appetit (men om aftenen har han til gengæld ikke kræfter til skemad - derfor vællingen!) Han drikker en hel del mælk - men vi tror ikke han er klar til 3 skemåltider endnu (og kan heller ikke rigtig se hvornår det 3. måltid skulle være så længe det ikke kan være aftensmad)
- og så lige et tillægsspørgsmål: Er det fra 6 måneder at han kan få et eller andet spiseligt i hånden mens han får skemad (en gulerod, en skorpe eller lignende) ... det ville være et hit tror jeg! Han vil gerne 'være med' når han får skemad og det må være måden at gøre det på her i starten - har du andre idéer?
Hilsen Trine & Co.