Svar: Dagsrytme for dreng på næsten ½ år
22. januar 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Trine og Co.
Børns behov for søvn er forskelligt og man kan sige at lige netop i din søns alder, så kan det være en lidt svære periode, fordi mange børn her går fra 3 lure dagligt til 2 lure dagligt.
De fleste børn vil omkring 6 mdr´s alderen begynde at få en rytme, hvor de sover formiddagslur på ca 1 time, måske lidt mindre (så din drengs 45 minutter er fint) og så sover de en eftermiddagslur som er en længere lur - 2-3 timer. Således at de sover ca 3-4 timer dagligt, som lure. I denne alder har nogle så fortsat behov for en lille powernap sidst på eftermiddagen, fordi de ellers falder i søvn i aftensmaden.
Måske kan dette hjælpe jer til en bedre rytme, hvor I så også kan få aftensmaden ind. Det er nemlig helt korrekt at det vil være rigtig godt for jeres lille dreng, at sidde med ved bordet og få lidt i hånden, når han har spist i sin skemad:o)
Flaske om morgenen tidligt er en god idé og når I står op så er det godt med grøden kl. 8. I stedet for en lille lur herefter og så en formiddagslur igen lidt efter, så kunne I måske arbejde på at slå disse lure sammen til een formiddagslur. Måske kan I trække/skubbe formiddagsluren til kl. 9.30-10, når han puttes.
Efter formiddagsluren synes jeg så han skal tilbydes lidt grøntsagsmos - altså frokost. Her kan I så også lege osv. Jeg tænker at han så kan blive puttet til middagslur igen lidt før, således at han bliver puttet allerede kl 12, måske 12.30.
Bliver han træt om eftermiddagen, så kan en flaske før en lille powernap f.eks. kl. 16-16.30 være en god idé. Her sover han måske ½ time. Forhåbentlig kan det give ham energi nok til at kunne sidde med ved aftenbordet og så bliver puttet derefter.
Mængden af flasker og jeres putning osv ser fint ud. Jeg tænker at det simpelthen handler om at I prøver at få ændret lidt på tiderne og forsøger at skabe en rytme som hedder 2 (evt. 3 i overgangsperioden) lure dagligt.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske