Svar: Amning, mangler mælk
22. januar 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Joan
Der er flere ting, du kan gøre for at øge din mælkemængde og jeg synes naturligvis at du skal prøve at følge nedenstående råd; men samtidig så er det også meget vigtigt at du ved og tror på at du kan være en ligeså god mor, selvom du ikke ammer dit barn. Moderfølelsen sidder ikke i brysterne, men bagved!
Din datter er kun få uger gammel og det tager tid at få etableret en amning. Derfor er det kun godt at give det en chance nu. Bliver det en kamp for jer, så ingen af jer nyder det, så ty til flasken med god samvittighed. Det skal være rart for jer alle i familien at der er kommet en lille ny til:o)
Når du gerne vil øge din mælkemængde, så er det vigtigt at din datter dier så hyppigt hos dig som muligt. Det betyder derfor ikke så meget om du ammer i en time i stedet for en halv, men det betyder noget at du ammer hver 2 time i stedet for hver 4 time. Altså hyppigere amning fremfor længerevarende amning.
Derudover vil det være en god idé at du forsøger med en ammerytme, hvor hun kommer til at stimulere begge bryster ved hver amning. Det er vigtigt at amme længe på et bryst, så hun får den fede mælk med ud, skift hende så og tilbyde toppen af den anden side. Næste gang du ammer, så starter du der hvor hun har taget toppen, skifter når hun er færdig på en side og tilbyder toppen på anden side osv.
Det er også en god idé at skifte imellem de forskellige ammestillinger, da hun stimulerer dit bryst forskelligt alt efter hvordan hun er lagt til.
Vær opmærksom på at spise og drikke noget! Lidt populært kan man sige at der skal være noget at lave mælk af. Det er ofte sådan at hele formiddagen går med børnene, op, tøj på , aflevere, skifte, amme, putte osv. og lige pludselig er klokken blevet 12.30 og du mærker du er sulten. Det går ikke! Du skal sørge for at få dine faste måltider. Morgenmad, frokost og aftensmad og derind imellem skal du tage noget frugt, en gulerod (hav nogle skrællede liggende i køleskabet, så det er nemt at tage en), en bolle osv. Sørg for at drikke til hver måltid og væn dig til at have en kande vand stående på bordet foran dig, der hvor du plejer at sidde og amme, så du altid kan drikke noget vand imens du ammer.
Man kan købe Ammete hos Matas og i helsekostforretninger. Det skulle efter sigende stimulere til mælkedannelse. Man kan også bruge det gamle husmoderråd at drikke maltøl eller mørk hvidtøl. Et glas formiddag og aften skulle også stimulere til mere mælk.
Husk også at holde dig varm. Altsid sutsko og en trøje over skulderen så du ikke får træk. Varme får mælken til at flyde nemmere og kulde får karrende i brystet til at trække sig sammen.
Du kan godt stimulere til mere mælk ved at malke ud med pumpe, men din datter er den bedste til at stimulere dig. Derfor er det mere effektivt at lægge hende hyppigere til. Hvis du vælger at gå ind og give hende flaske i stedet for at amme, så vil det være en rigtig god idé at du så prøver at malke ud på det tidspunkt hvor du normalt ville have ammet.
Håber dette var fyldestgørende nok. Til sidst vil jeg lige sige at der ikke er dumme spørgsmål! Spørg bare løs - det er det jeg er her for:o)
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske