Svar: Sove igennem? - 10 mdr.
22. januar 2006
Alder:
10 mdr.
Kære Mai-Brit
Først tak for din tilbagemelding, det var godt at det 'kun' var tænder. Hvis han får problemer med tænder igen næste gang, så vær opmærksom på 'Dolodent' som du får på recept hos egen læge. Det er et lokalbedøvende middel som kan smøres på gummerne, men kun på gummerne, da det ellers kan bedøve svælget og andre steder. Bruges det korrekt kan det hjælpe til en bedre nattesøvn for jer alle:o)
Når man er 1 år gammel har man ikke behov for mælk om natten. Og din veninde har derfor fuldstændig ret i at han kan få vand i stedet. Nu hvor din dreng er 1 år, så bør han ikke få mere end 500ml mælk dagligt og det er incl. alt. Det vil sige mælk af glas, flaske, mælk på grød, yoghurt osv. Hvis du giver ham mælk om natten, så tager det pladsen op for den egentlige mad og da hans appetit nu langsom nedsættes pga hans alder, så er det vigtigt at han ikke får for meget mælk - så vand om natten er en god idé.
Vær opmærksom på at han fortsat skal tilbydes flere små måltider i løbet af dagen, for at få sit energibehov dækket.
En plan for hans alder kunne se således ud:
Morgen: havregrød, øllebrød med mælk
Formiddag: ½ bolle med ost, frisk frugt
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg og tilbehør af forskelligt grønt (ærter, majs, pebberfrugt, advokado mv)
Eftermiddag: A 38 eller tykmælk med rugbrødsdrys og lidt bær. ½ bolle med smør
Sen eftermiddag: En lille tallerken med forskelligt grønt som til frokost.
Aften: Aftensmad som I andre spiser, evt. frugtgrød med mælk til dessert.
Til maden kan han drikke vand eller mælk af kop og måske lidt juice en gang imellem.
Behovet for flaske er minimalt og I må overveje vigtigheden af flasken til natten. Måske har han behov for denne lidt endnu for at falde i søvn på en rolig måde.
Som du kan se ud af mit svar så tænker jeg at I skal fokusere lidt på madindtaget i løbet af dagen. Hvis han passes ude, så snak med dem der passer ham om hvad han tilbydes i løbet af dagen og om han kan være sulten. Jeg tror nemlig der er en sammenhæng imellem hans madindtag i løbet af dagen og hans mælkebehov om natten. Samtidig er det dog også vigtigt at I ikke giver mælk om natten, da han så ikke spiser nok om dagen.
Fortsat held og lykke og tak:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske