Svar: Ammer baby hele tiden
23. januar 2006
Alder:
0 mdr.
Kære Christina
Først et stort tillykke med den fine pige.
Jeg tænker at der er flere ting som kan gøre sig gældende. For det første er hun stadig ikke så gammel og din mælk er sandsynligvis fortsat ved at indstille sig på hendes behov. Der er dog nogle tind du kan overveje.
Det har betydning hvordan din ammerytme er, altså hvor længe hun spiser på en side og hvor meget hun får at spise ved hvert måltid. JEg vil foreslå dig at du ammer på den ene side, gerne i forholdsvis lang tid - 25-30 minutter. Når hun her falder i søvn, så skifter du hende og tilbyder hende herefter toppen fra den anden side. Nogle gange spiser hun kun få minutter fra den anden side, andre gange spiser hun i længere tid, men det er vigtigt at hun får tilbuddet.
Næste gang du ammer så begynder du så på den side hvor hun har taget toppen sidst, ammer ½ times tid her, skifter hende og lægger til på den anden side osv.
Når hun har spist i 2 omgang, så burde hun være mæt og tilfreds. Her kan du evt. forsøge med en sut og putte hende i liften med dynen omkring sig, som du så fint beskriver.
Hvis hun vågner 45 minutter efter, så kan det være en bøvs som har banet sig vej op. Tag hende op og lad hende slå bøvsen og prøv så at putte hende igen udne nødvendigvis at få mere mælk.
Sammen med en bøvs kommer også lidt gylp. Det er ikke nødvendivis tegn på at barnet har fået 'for meget mælk'.
Det er vigtigt at hun spiser forholdsvis længe på en side, da hun så får den fede mælk med ud. Den giver tyngde i maven og støre mæthedsfølelse. For kort amning og hyppige skift imellem venstre og højre bryst giver hende for meget af den vandholdige mælk. Det giver uro i maven og hun sover ikke så godt på dette.
Prøv også at skifte imellem ammestillingerne så hun får tømt og stimuleret brystet forskelligt under en amning.
Håber dette hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske