Svar: Rugbrød og havregrynsboller
24. januar 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Emils mor
Umiddelbart tror jeg ikke du kan sammenligne havregrynsboller og rugbrød. I havregrynsboller er kun havre og hvede, hvor der i rugbrød ofte findes flere forskellige kornsorter og dermed også anderledes fiberindhold.
Med hensyn til rugbrød så er dette jo meget dansk og derfor skal du ikke fortvivl hvis Emil ikke vil spiser rugbrød. Du kan godt give ham fibre på anden måde. Når man skal vælge brødtype til sit barn så er det vigtigt at se på indholdet af kostfibre, da brød med mange fibre ligger godt i maven og holder maven godt igang. Dermed ikke sagt at børn skal have brød med hele kerner, man kan godt finde godt og fiberrigt brød, hvor der ikke er hele kerner. Prøv derfor at finde ete brød, som han godt kan lide og tilbyd ham dette til frokost.
En gang imellem kan han godt få havregrynsboller/brød, men generelt gælder jo at han skal have varieret kost og det betyder også varierede brødtyper.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske