Svar: Udmalkning og nedfrysning af mælk
24. januar 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Tina
Det er sådan at du allerede 1 time efter amning har dannet ca 45 pct. af mælken igen, efter 2 timer 70 pct. efter 3 timer 90 pct. og efter 4 timer 100 pct.
Der vil således være mælk at malke ud, hvis du imellem to amninger malker ud. Du kan malke ud af flere omgange og samle mælken sammen i en ren skoldet beholder. På den måde kan du godt opsamle en større mængde som passer til hendes behov.
Vær opmærksom på at du kan have forskellig mængde mælk alt efter hvad tid på døgnet det er. De fleste kvinder oplever at have mest om morgenen og hen over middag og mindre mængde mælk om aftenen. Derfor kan det være en fordel for dig at malke ud i løbet af formiddagstimerne.
Læs i øvrigt min artikel: "Udmalkning og opbevaring af modermælk", som du finder i min artikelsamling.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske