Svar: Vand til modermælkserstatning
24. januar 2006
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Jeg kan godt forstå at du er forvirret - det er flere fagfolk tilsyneladende også og derfor tror jeg der er så forskellige udmeldinger.
Retningslinierne lyder således:
Når du vil lave en flaske modermælkserstatning, så tappes først vand fra den kolde hane. Først skal ca. 200ml vand løbe ud af hanen, derefter skal vandet koges og nedkøles til den temperatur, som er passende for opløsning af pulveret.
Der bruges kogt vand i de første 4 mdr. - og også herefter, hvis blandingen ikke bruges med det samme, eller der laves flasker til flere måltider. Dette nedsætter risikoen for at bakterier formerer sig.
Fremstilles modermælkserstatning til et døgn af gangen, skal blandingen strakts køles ned og sættes i køleskab ved temperatur under 5 grader celcius og først opvarmes lige inden madning. Temperaturen i køleskabet skal jævnligt kontrolleres.
Til børn som er født før tid, børn med lav fødselsvægt og børn med medfødte immundefekter skal flaskerne altid tilberedes lige inden de gives til barnet. Da dette mindsker infektionsrisiko. Dette gælder også for alle børn under 2 mdr.
Til ture, hvor man skal medbringe mælk, anbefales det at købe modermælkserstatning på brik, da dette er varmebehandlet. Det hældes på flaske umiddelbart før barnet får det og det behøver ikke opvarmning, men kan f.eks. ligge under barnets dyne, så det har kropstemperatur, når det gives.
Alternativt kan man have kogt vand med på flaske og så først komme pulveret i lige inden man skal give det. Det samme kan man gøre hjemme, altså have kogt vand stående i køleskabet og så opvarme det og komme pulveret i.
Håber dette er fyldestgørende nok:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske