Brev:
Hård afføring - 7 mdr.
25. januar 2006
Alder:
7 mdr.
Hård afføring - 7 mdr.
Kære Helen,
Jeg har en datter på 7 måneder som af og til har hård afføring. Hun har fået ske mad siden hun var 5 måneder, det gik ganske fint med introduktion af denne. Jeg ammer stadig morgen og aften, og ved siden af får hun tre til fire måltider. Øllebrød til morgenmad, risgrød til frokost, frugtmos om eftermiddagen og mos med grøntsager og kød samt frugtmos til aftensmad.
Den hårde mave kan dog ofte afhjælpes med noget sveskemos, som hun spise med store fornøjelse. Kort tid efter bliver hendes afføring dog hård igen. Vil det være hensigtsmæssigt at ændre på sammensætningen af måltiderne? Eller give hende mere vand eller mælk?
Jeg kan oplyse, at hun ikke vil tage flaske, så det er enten vand fra en kop (hvilket hun gerne vil have) eller bryst. Hendes bleer er dog generelt ret våde, så jeg har ikke indtryk af, at hun er i ”underskud” af væske, men nærmere at det kan være madens sammensætning som er skyld i den hårde mave.
Hvis et barn har tendens til hård mave, hvilke madvarer skal man passe på med, og hvilke vil være hensigtsmæssige for at afhjælpe problemet.
Hilsen,
Charlotte