Svar: Hård afføring - 7 mdr.
25. januar 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Charlotte
Generelt kan man sige at når børn har forstoppelse, så er det vigtigt med fiberrig kost.
Frugt har positiv virkning på tarmperistaltikken, så derfor er det en udmærket idé at give hende frugt. Det kan være frisk frugt, men også gerne frugtmos. Undgå at give alt for mange bananer, men svesker er fine. Svesker, figner, abrikoser, rosiner sætter generelt gang i maven. I kan sagtens give hende lidt sveskemos dagligt. De andre ting må tilpasses hendes formåen.
Tilbyd hende så varieret en kost som muligt og gerne en lidt 'grov' kost. Grøntsager, frugt, brød, øllebrød og havregrød er mad, der giver tarmene noget at arbejde med. Fiberrig kost kan sætte gang i maven og virker ikke nødvendigvis modsat som mange tror. Det er dog vigtigt at man så også får masser af væske.
Hvis du skal ændre på noget kunne det være at udskifte et af grødmåltiderne med grøntsagsmos. Din datter får både øllebrød og risgrød, måske kunne det hjælpe at hun f.eks. fik grød morgen og grøntsagsmos både til frokost og om aftenen.
Derudover vil det være hensigtsmæssigt at tilbyde hende ekstra meget vand. Der skal en del væske til og alt for meget mælk kan virke forstoppende, så her er vand at foretrække.
Hvis ovenstående ikke hjælper jer videre så må du give hende noget laktulose. Det er meget vigtigt at hendes forstoppelse bliver behandlet, da hun helst ikke skulle få en erfaring med at det gør ondt at have afføring og derfor så begynder at holde på det, så bliver det værre og det er en ond cirkel.
Tilsidst vil jeg lige sige at det jo er vigtigt med motion. Jo mere hun bliver rørt jo mere sætter det også gang i maven. Prøv derfor at lade hende tumle omkring på dig, hjælp hende til at trille rundt og cykle med hendes ben.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske