Svar: Odragelse og udvikling 15 mdr.
26. januar 2006
Alder:
15 mdr.
Kære Thomas og Katja
Når jeg læser beskrivelsen af jeres lille dreng, så tænker jeg to ting. For det første at han så småt er ved at selvstændiggøre sig og gør forskellige ting bevidst for at se jeres reaktion og for det andet tænker jeg at han rent udivklingsmæssigt også er igang med at lege med ting på en anden måde end tidligere.
Med hensyn til selvstændiggørelse, så handler det om at prøve grænser og det er naturligt. Der er forskellige ting, man altid kan overveje i den situation. For det første skal man overveje hvorfor man siger nej, for nogle gange er et nej måske afledt af at man er for træt til på anden måde at være sammen med sit barn på (Nej ikke nu, mor skal lige...), nogle gange er man nødt til at sige nej, fordi det barnet vil måske kan skade barnet (Nej du må ikke kravle op der, du kan falde ned og slå dig). Grundene kan være mange.
Det er altid meget vigtigt at I prøver at lytte til, hvad jeres
dreng vil. Hvad er det han prøver at fortælle jer og så prøve at sætte ord på. Prøv at give alternativer i stedet.
Et eksempel:
Jeres dreng står ved hylden og kaster legetøjet direkte på gulvet - bang siger det, højt! Han kigger på jer og siger med sit blik "hørte du det? - sikke et brag". Her kan I godt bekræfte ham i at I hørte det "Bang sagde det - sikke en lyd" og I kan også give ham et alternativ "skal vi prøv at hamre med hammerbrættet i stedet for?".
Et andet eksempel:
Jeres dreng er igang med at smide med noget, som I ikke vil have at han smidder med og I ønsker at han skal lære denne regel. "Nej, ikke smide med tingene" og samtidig med denne melding skal I flytte ham. Han husker meget bedre, når der følger en handling med. Ikke at han så ikke vil prøve igen, for inden i ham spirer udforskningstrangen, men på et tidspunkt ved han godt at han ikke skal gøre det.
For at imødekomme hans alder og lyst til at kaste og lave lyde, så kan det være en god idé at have noget af legetøjet i en stor kasse eller kiste. Legetøjet kan hældes ud på gulvet og efterfølgende kastes op i kisten - det er også en måde at lære på, hvordan man rydder op.
Som I kan se er der altså flere ting som gør sig gældende i jeres søns måde at handle på. Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske