Svar: Ernæring til pige på knap 8 måneder
26. januar 2006
Alder:
8 mdr.
Kære frustrerede forældrepar
Jeg synes det lyder rigtig godt at I skal have jeres datter undersøgt igen. Det er vigtigt at hun bliver gennemgået ordentligt at en børnelæge. Der kan godt være en sammenhæng imellem jeres datter indtag af mad og det at hun har indtrækninger.
Indtrækninger hos børn kan jo, som I selv skriver hænge sammen med at hjertet eller kredsløbet ikke fungerer helt optimalt. Det behøver ikke at være oget farligt, men det kan gøre jeres datter mere træt og derfor betyde at hun ikke har så mange kræfter til at spise.
Jeg synes det lyder fint med planen for dagen. I må gå efter princippet - hellere lidt end ingen ting:o) Det er meget vigtigt at bibeholde hendes lyst til mad og derfor ikke presse hende for meget.
Som jeg tror jeg svarede jer sidste gang, så kan hun godt klare sig uden skemad. Jeg tænker dog på om I mon har prøvet at købe nogle at de produkter, som findes på glas. Nogle børn er rigtig glade for disse og der er jo mange vitaminer og mineraler i. Noget 'glasmad' er meget findelt, men I kan købe mad på glas fra 8 mdr, hvor der også er stykker af mad i. I kan f.eks. prøve at købe pasta med kødsovs, paella, lasagne og risotto. Måske kunne I være heldige at finde noget, som faldt i hendes smag.
Børn kan godt tage sig til ørerne, hvis de har ondt i ørerne, ondt for tænder eller lignende, men de kan også tage sig til ørerne simpelthen fordi de har fundet ud af at de har ører siddende på siden af hovedet. Hvis børn har ondt i ørerne, så gør det ofte ondt, når de har ligget ned lidt. I kan dog altid få en læge til at se hende i ørerne, hvis I er i tvivl.
Jeg synes som sagt at I skal prøve at fortsætte med madplanen, som den er nu, ud fra devisen hellere lidt og tit end ingenting. Prøv dog med mad på glas, hvis det ikke allerede er forsøgt.
Håber ikke I er blevet yderligere urolige, det er ikke min mening. Det skal nok gå alt sammen:o) Rigtig meget held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske