Svar: Flaske hvor meget og hvor tit?
28. januar 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Joan
Det er prisværdigt at du malker ud for at give din lille pige din egen mælk og det er selvfølgelig rigtig godt for hende.
Jeg læser dit brev således at du både ammer hende, malker ud og giver flaske? Hvis det er tilfældet så fylder det jo det meste af dagen og derfor vil jeg også sige til dig, at du skal huske også at nyde hende og have tid og overskud til andet end amning/udmalkning.
Hvis du har overskuddet til at malke ud og give hende din mælk ved siden af amning, så er det rigtig flot, men du er altså en ligeså god mor, hvis du ammer og så supplerer med flaske. :o) Hvis du har overskuddet til det, så vil det være fint at du giver hende mest muligt at din mælk indtil hun er 4 mdr gammel, da dette forebygger allergi, men det er også sådan at vi i Danmark ikke har problemer med rent drikkevand og modermælkserstatninger i Danmark er meget kontrollerede og af rigtig god kvalitet. Derfor trives børn også rigtig godt på erstatning!
En tommelfingerregel siger at børn skal have ca 1/6 af deres vægt i døgnet, når de har den alder, som Monica har. Da hun nu vejer 7 kg, så skal hun altså have mellem 1100-1200 ml i døgnet. Fordeler du dette på 6 måltider, så svarer det til at hun til hvert måltid spiser mellem 180-200ml.
Dette regnstykke er kun en rette snor. Det kan godt være at hun slet ikke behøver så meget, men her skal du så vurdere ud fra om hun tisser som hun skal, virker glad og tilfreds og bliver ved med at tage på.
Hvis du bliver ved med at malke ud, eller du har mælk i fryseren fra tidligere, så skal hun naturligvis have din mælk. Alt det arbejde (og de dyre dråber) skal ikke gå til spilde:o)
Med hensyn til søvn, så vil de fleste børn på 2½-3 måneder have behov for 3 lure i løbet af dagen. Der kan godt være forskel på længden af de forskellige lure, men sammenlagt skal Monica sove 5-6 timer i løbet af dagen og så sove ca 10 timer om natten, dog afbrudt af at skulle spise.
Igen må jeg jo så sige at børn er forskellige og det er deres søvnbehov også, så det er kun en rettesnor. Børn skal ikke puttes i kasser:o)
Med hensyn til rytme, så kan du godt i hendes alder begynde at have lidt faste rutiner når hun skal sove. Ren ble, skifte til nattøj, synge den samme sang eller tænde for den samme musikuro eller lignende. Når noget bliver genkendeligt giver det tryghed og det vil hjælpe hende fremover.
Fortsat held og lykke med hende og god week-end:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske