Svar: For lidt søvn om dagen - urolig søvn om natten, 3½ mdr
30. januar 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Maria
Jeg tror din datter er ved at være så stor at hun begynder at få behov for at få lidt mere mad. Den måde du beskriver hende på, kunne tyde på dette.
Når hun er mere urolig, grædende og sover i kortere tid, så lægger du hende automatisk mere til brystet og derved øges mælkemængden. Jo hyppigere du ammer, jo mere mælk. Det er altså ikke så meget varigheden/længden af amning du skal fokusere på, men mere på at lade hende die hver 2 time i stedet for hver 4 time.
Om natten og i løbet af formiddagen flyder din mælk lettere og hun får derved lettere stillet sin sult her. Du skal tænke meget over at du selv får nok at spise og drikke i løbet af dagen, og du skal også sørge for at hvile dig. Det er vigtigt for at få øget din mælkemængde igen.
Prøv at fokusere på både dit og din datter indtag af mad i løbet af de næste par dage og se om ikke du kan få en ændring.
Når hun bliver 4 mdr. vil hun så også så småt kunne begynde med lidt skemad, hvis du synes hun virker til at have behov herfor.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske