Brev:
Mad til 7 årig
30. januar 2006
Alder:
7 år
Mad til 7 årig
Et spørgsmål der ikke lige går på en lille pige - men på en lidt større.
Min mands datter, der jo naturligt er en del af vores familie - ihvertfald hver anden uge, er meget kræsen og får lov af sin mor at vælge suverænt hvad hun vil spise (får tilberedt særlig mad). Hun spiser meget lidt kød (kyletter og æg), og drikker ikke mælk. Moderen mener at så længe hun spiser grøntsager/frugt/pasta (hun spiser 3-4 slags af hver) så er alt ok.
Vi er dog noget bekymrede, og tøsen der da også undervægtig (har fået af vide hos lægen at hun ikke må blive mindre) og har ikke vokset i lang tid (hun er den mindste i klassen og begge forældre er høje). Hun spiser ikke smør. Hun vil ikke have vitaminpiller/kalktabeletter.
Det er klart at hendes ernæring ikke er optimal - men hvilke konsekvenser har det? Kan man leve af at æg er den eneste proteinkilde?
Hvad betyder det at mangle kalk i barndommen senere?
Hvilke mangelsygdomme/problemer ser du hun er i riskogruppe for?
Hvad mener du man bør gøre og hvor alvorlig er det (læs: skal jeg bare pakke sammen)?
Hos os serverer vi ikke særlig mad for hende - så hun må spise det hun kan, men hos moderen bliver hun ikke udfordret med hensyn til mad fordi hun dels er bange for at datteren bliver sur på hende og dels er bange for hun taber sig yderligere. Vi har et godt forhold til moderen (fordi vi aldrig blander os), men jeg synes man bør gøre noget såfremt det er alvorligt nok.
Mange hilsner
Lene