Svar: Mad til 7 årig
30. januar 2006
Alder:
7 år
Kære Lene
Når jeg læser dit brev, så er der flere ting, jeg tænker på. Først vil jeg dog lige sige, at hvis hun er så tynd at lægen siger hun er undervægtig, så mener jeg at denne bekymring skal tages alvorligt. Det vil i den henseende også være hensigtsmæssigt at I (din mand) taler med lægen om konsekvenser, mangelsygdomme og problemer. Det mener jeg skal være et lægeligt skøn.
Dernæst så tænker jeg at det jo kan være vigtigt at finde ud af hvorfor hun er så selektiv omkrng sine madvaner som hun er. Hvad handler det om? Det oplagte er jo at det er en perfekt måde for hende at få den fulde opmærksomhed. Hendes forældre er skilt, I har sammen fået et nyt barn, der kan være andre ting hos hendes mor. At lukke munden er nok det største magtmiddel børn kan have, hvis man kan tale sådan om dette. Ved at lukke munden opnår barnet en reaktion fra forældrene.
Nogle forældre begynder pligtskyldigt at lave andet mad og specielle retter til barnet, andre lokker med "gulerod" - hvis du spiser det her, så får du et eller andet, atter andre kører efter devisen "du skal smage, du kan ikke sige du ikke kan lide det, hvis ikke du har smagt det" osv. Mulighederne og reaktionerne er mange. Men en ting er sikkert - jeres datter kommer i centrum og får en masse opmærksomhed positivt som negativt.
Det er selvfølgelig vigtigt at give hende opmækrsomheden uden for spisebordet. Men samtidig er hun også så gammel nu, at det mere kan være blevet en indgroet vane, som en egentlig kræsenhed.
Hendes mors bekymrig er ganske forståelig - hun har jo ret. Det er jo vigtigt at hun ikke taber sig yderligere og måske ligger det også i baghovedet 'tænk hvis hun fik en spiseforstyrrelse'. Men samtidig er det også vigtigt at I som forældre prøver at forklare jeres pige hvorfor det er så vigtigt at hun spiser forskelligt mad.
Da lægen tilsyneladende allerede har konstateret at hun er undervægtig, så synes jeg det vil være relevant at tale med lægen om, hvad tiltag han/hun finder relevant. Kunne det f.eks. være en idé med en diætist?
Det kunne også være en mulighed for jer at kontakte skolens sundhedsplejerske. Hun kan løbende veje og måle jeres datter og her se om hun holder sin vægstkurve. Samtidig kunne hun tale med hende om, hvad mad hun godt kan lide og prøve at snakke med hende om vigtigheden i at spise sundt og varieret.
Håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre. Jeg kan huske at du tidligere har bragt problemet op og derfor tænker jeg at din bekymring er mere end som så. Derfor synes jeg det vil være relevant at få andre (læge, sundhedsplejerske mv) ind i billedet:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske