Svar: Mælkebehov 6 mdr.
31. januar 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Trine og Co.
I alderen 6-9 måneder bør mælkeindtaget fortsat udgøre en forholdsvis stor del af det samlede indtag og mængden bør være ca 750ml dagligt. Vælling tæller også med i dette regnskab.
Det er sådan at nogle børn fint kan drikke dette, mens andre har svært ved at få drukket så meget mælk ved siden af grøden. Til de børn som drikker mindre kan man derfor med fordel bruge ekstra mælk i deres mad, udover den mængde mælk man almindeligvis ville bruge.
Hvis du f.eks. laver en havregrød, så vil du normalt lave den på vand og så efter følgende komme mælk i/på sammen med smør. I stedet kan du lave den helt på mælk og undgå vand.
Det kan også være en fordel at tilbyde lidt mælk af kop. Fra 6 mdr´s alderen kan du give små slurke sødmælk af kop, men først fra 9 mdr´s alderen kan komælk og komælksprodukter udgøre en større mængde. Du kan også give kold erstatning af kop, som alternativ til sødmælk. Så vidt jeg ved, så kan de fleste tilskudsblandinger (type 2) blandes forholdsvis let op i koldt vand.
Indtag af mælk og mad kan godt variere fra dag til dag, på samme måde som hos os voksne, hvor appetitten kan variere. Det skal der være plads til. Du skal dog altid sikre dig at din dreng har gode våde bleer og at urinen ikke virker koncentreret.
Når du fryser grøntsagsmos ned i isterningebakker, så kan det være en fordel at gøre dette med en ren mos. Ved servering varmer du det antal terninger op, som du har brug for, kommer en tsk fedtstof og mælk i den varme mos. Mælken gør den hurtigt til den rette temperatur og det kan være lettere at styre konsistensen, hvis du gør det på denne måde.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske