Svar: Må man vække børn?
31. januar 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Trætte mor
Netop i 9 mdr´s alderen begynder mange børn at vågne om natten fordi de drømmer mere, de er i seperationsfasen, de stiller sig op i sengen om natten, vender og drejer sig - og så bliver de ofte også syge her. Så det er en alder, som kan være lidt problematisk hvad angår søvn og gode sovevaner:o)
2 lure i løbet af dagen lyder umiddelbart fint og det samlede søvnindtag på sammenlagt 3 timer er også passende for hendes alder. Derfor lyder det som om at hun har behov for den mængde søvn i løbet af dagen. Det kan dog have noget at sige hvad tid hun sover om eftermiddagen. Måske kan du rykke hendes eftermiddagslur lidt, så ledes at hun f.eks. sover mellem 13-15 og måske derfor kan blive lagt lidt senere i seng om aftenen, f.eks. først kl. 20. Du kan måske være heldig at det så får rykket den tidlige morgenvækning; men der er ingen garantier:o)
Du kan naturligvis også prøve at vække hende for at se om det skulle gøre en forskel, jeg tvivler dog på det, da en god søvn om dagen også er vigtig for en god søvn om natten.
Dernæst må du overveje hvorfor hun vågner så tidligt. Er hun sulten, tørstig, - kunne du måske få hende til at sove bedre, hvis hun spiste mere i løbet af dagen/aftenen. Kunne det hjælpe at give hende en tår vand át drikke, så hun lagde sig ned og sov videre. Der er længe fra kl. 19 til 4 og jeg kan godt forstå, hvis hun vågner og er tørstig der.
Du kan også overveje om det handler om alder og behov for bare lige at blive bekræftet i at mor og far er der, og så kan hun trygt sove videre.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske