Brev:
Søskendejalousi - stadig efter et år
2. februar 2006
Alder:
2 år, 8 mdr.
Søskendejalousi - stadig efter et år
Hej Helen
Jeg har egentlig holdt tilbage med dette problem med søskendejalousi, da jeg var overbevist om, at det ville løse sig selv med tiden. Det er stadig ikke blevet bedre, og jeg er ved at være træt af at kæmpe den kamp. Håber du kan give nogle råd og evt. belyse, hvor vi begår fejlen.
Vi har været meget opmærksom på, at bruge så meget af den tid vi havde på den store (Andreas var 20 mdr. da han blev storebror). Det hjalp ikke. Vi har forsøgt at inddrage Andreas i plejen af lillebror uden held - det havde ikke hans interesse tidligere, men nu begynder han at vise lidt interesse for det. Jeg har som mor været helt nervøs for at give Benjamin noget af min opmærksomhed, fordi det er så groft det Andreas finder på at gøre ved ham.
Jeg mener selv at vi har prøvet lidt af hvert. Vi har prøvet at give time out på værelset med åben dør - ingen effekt. Vi har prøvet at tage Andreas op på skøddet og snakket med ham om det - ingen effekt. Vi har prøvet med ganske simple vendinger som " jeg vil ikke have det" og efterfølgende fysisk flyttet ham væk fra Benjamin - ingen effekt. Vi har prøvet at lade lillebror selv sige fra og så fortalt Andreas "kan du høre, at lillebror ikke gider det der - lillebror græder og det er hans måde at sige nej på" - ingen effekt. Vi har prøvet at vise Andreas, hvordan han på den rigtige måde kan vise sin lillebror, at han er glad for ham, med kys, knus og ahh ahh - ingen effekt. Hvad er det lige der sker? Har vi prøvet for mange måder? Hvad skal vi gøre før det virker?
Vi er ikke et øjeblik i tvivl om, at han er enorm glad for sin lillebror, men hvorfor laver han alle disse krumspring? Han sætter sig på ham, så han folder sammen på midten - vælter ham når han står, så han slår sit hoved - sætter sig oven på hans hoved - sparker - napper - kradser - sætter tænderne i hovedbunden og presser alt hvad han kan. Det er så belastende ikke at kunne lade dem være alene sammen bare et øjeblik, men man ved aldrig, hvad Andreas finder på. De burde jo egentlig lege sammen istedet for alt dette. Andreas flipper totalt ud det mindste Benjamin rører ved hans legetøj, men det er jo helt ok for Andreas selv at skubbe lillebror væk fra hans eget legetøj - altså når Benjamin leger med sit eget legetøj, så kommer Andreas og skubber ham væk. Orker næsten ikke at tage kampen mere. Hvad er rigtigt at gøre her?
Nu har vi haft lillebror i et år og det undrer mig at det ikke blive bedre! Nu skal han være storebror igen til oktober, og når jeg snakker med Andreas om det virker han til at forstå det og vil gerne have en lillesøster, siger han! Vil gerne have denne kamp ud af verdenen inden den nye kommer til oktober. Håber du har nogle råd.
På forhånd endnu engang 1000 tak for dine råd og støttende ord. Hvor er det et godt initiativ at du har lavet denne side. Mange komplimenter fra os her i USA.
Knus fra en lidt frustreret mor i USA
Tina