Brev:
Stadig en hidsigprop ved amning
2. februar 2006
Alder:
3 mdr.
Stadig en hidsigprop ved amning
Kære Helen
Tusind tak for dit svar på mit tidligere spørgsmål, vedr. min lille søn Elias, nu 12 uger.
Jeg må indrømme at jeg ikke har fået afprøvet dit råd mht. udmalkning inden amning. Du rådede mig til at malke lidt ud, for at tage "trykket af ballonen", i førsøget på at dæmpe hans hidsighed. Jeg tror at jeg glemte en vigtig detalje sidst,- nemlig at når han bliver hidsig (efter ca 3 min. stille sutten uden problemer,- først på det ene bryst,- dernæst 3 min på det andet, hvorefter jeg jo ikke har flere bryster at tilbyde, men så lægger ham tilbage til det første igen :-) ) så reagerer han allerede INDEN han prøver at sutte igen!
Han både vil,- og vil ikke forsøge igen! Dvs han kan ikke nå at vurdere, at mælken evt. løber for hurtigt nu! Han nærmer sig brystet, åbner munden,- men fortryder sekundet inden hans mund omslutter brystet. Dette gør han rigtig mange gange (jeg har forsøgt flere gange at lade ham blive ved,- men så kammer han HELT over og skriger i vilden sky, for til sidst at blive hæs..meget ubehageligt for os begge,- men måtte forsøge!)
Han kigger også op på mig, og prøver virkelig med sine (grådefulde) øjne, at fortælle mig hvad der er galt. Da jeg på alle andre områder synes mig i stand til at tolke min lille baby, er det meget meget frustrerende for os begge. Der er ingen tvivl om, at han ikke er færdig med at spise,- men slår sig så til tåls med at få sin sut.
Jeg vil selvfølgelig prøve dit råd mht udmalkning, hvis det er det der skal til, selvom han som jeg oplever det, ikke reagerer på dét, da han ikke når at sutte.
Det andet du skrev mht ikke at presse hans baghoved mod brystet, har jeg erfaret er rigtigt. Det stresser ham tydeligvis endnu mere, så jeg har fundet ud af istedet, at "trække" blidt i den arm, som jeg ofte holde ham i hånden med, hen mod brystet, hvis han har brug for at blive guidet lidt.
Hvis du alligevel stadig mener at det er "trykket på ballonen" der er problemet, vil du så ikke forklare mig, hvorfor det hjælper at malke ud først! Tager man så ikke bare den mælk, som han jo i forvejen havde det fint nok med? (altså den første mælk, som han i starten ikke bliver stresset af?)
Jeg er ikke i tvivl om, at Elias her i sin 12. leveuge, har brug for mere mad. Dvs i øjeblikket ammer jeg ham meget ofte hver 2. time,- til tider hver 3. (om natten stadig samme gode, "gamle" rytme, puttes ved 22-23 tiden, ammer kl 3-4 stykker og igen når vi står op ved 6-7 tiden)
Jeg er godt klar over, at hans stigende behov for mere mad, kræver hyppigere amning. Jeg får dog ikke de mælkespændte bryster, som jeg mindes fra starten.
- det er kun tilnærmelsesvis om natten, at jeg føler at brysterne er RIGTIG godt fyldte...men netop om natten brokker han sig ikke? og der flyder mælken mest..
Derfor bla, at jeg ikke tror, at det er pgr af for meget tryk, at han blir gal.
Mit ekstra spørgsmål er,- når man ammer hyppigere en periode, for at få mere mælk,- hvordan hænger dette sammen med, at man gerne stræber efter at amme lidt sjældnere, som barnet blir ældre? (min læge har bla sagt, da Elias var 5 uger, at han synes jeg skulle nøjes med hver 3. time, for at kunne holde til det selv...)
Jeg har ammet hyppigere i en uges tid, men synes at læse i dine svar, at produktionen bør være forøget, efter et par døgn.. men jeg gør det jo heller ikke KONSEKVENT hver 2. time... måske hver 2. gang ell lign - og ikke om natten. Så forøges mængden måske ikke?
Undskyld mine lange udredninger.. :-)
Jeg synes i øvrigt det er en rigtig god brevkasse, med nogle meget udførlige svar, hvor man også får meget ud af at læse alle de andre breve du har besvaret.
Med venlig hilsen
Anja