Svar: Stadig en hidsigprop ved amning
2. februar 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Anja
Tak for dine rosende ord og jeg skal prøve at forklare mig lidt tydeligere. Det er jo et af problemerne ved at det hele foregår via email - hvis jeg kunne se din dreng amme og se hvad der sker, så ville det måske være lidt lettere:o)
Det fungerer således at din dreng skal die hos dig lidt før din nedløbsrefleks begynder at virke. Hvis amningen fungerer uden problemer, så tager dette måske ½ minut, men hvis du f.eks. sidder og spænder og er nervøs for om det mon går denne gang, så forlænger du den tid, således at det ikke tager ½ minut, men måske 3 minutter - her begynder mælken så at strømme til og i så store mængder at det er for voldsomt for din dreng, så han slipper.
På det andet bryst sker det samme. Han dier, det går fint stille og roligt, men når mælken begynder at strømme til, så slipper han. Når du så prøver at lægge til igen, så har han en erfaring med sig om at mælken sprøjter for hurtigt og derfor vil han måske ikke tage fat.
Om natten løber mælken godt og på samme måde, men her sover han og er derfor ikke så bevidst. Netop derfor dier han her uden problemer, fordi han ikke registrerer det på samme måde, når han sover.
Nogle gange kan det hjælpe i en periode at du lægger dig ind i soveværelset, trækker gardinerne lidt for, og lægger dig og ammer ham, som om natten. Altså forsøge at gøre det samme om dagen, som virker om natten. Det kan være godt i en periode, for at få brudt den cirkel I er kommet ind i.
Når du malker ud for "at tage trykket", så er det simpelthen for at undgå at han slipper fordi det går for hurtigt. Hvis mælken kunne løbe lidt mere roligt, så ville han måske ikke slippe. For nogen hjælper det også at benytte suttennår barnet slipper -give ham sutten, få ham til at slappe af og prøve at lægge til igen.
Men hensyn til hyppig amning, så gælder dette kun i ca 1½ døgn i den periode, hvor barnet har det der hedder appetitspring. Det ser man ofte hos børn omkring 5 uger og 12 uger. Her er barnet blevet så stort, at mælkeproduktionen skal sættes op. Ved at amme hyppigere i 1-2 døgn, så øges mælkemængden og når mængden er øget, så går der igen længere imellem amningerne.
Du skal således ikke amme hver 2 time, der må meget gerne gå 4 timer imellem en amning. Hvis du skulle være så heldig at få din lille dreng til at sove i mere end 4 timer (f.eks. om natten) så betyder det at du så skal amme lidt hyppigere i løbet af dagen, - du bør amme ca 6 gange i døgnet (mere er også i orden, 5 gange kan accepteres hvis bleerne er godt våde).
Hvis du oplever at din mælkemængde svinder og du ikke føler at det lykkes at få mælkemængden sat op, så kunne du jo også prøve at give en flaske. På den måde kunne du måske også få afklaret om han virkelig er sulten, eller ej. Jeg er ikke i tvivl om at du er rigtig godt til at læse hans signaler, men det kunne måske hjælpe til mindre frustration, hvis han enten tog imod eller afviste flasken?
Tilsidst vil jeg lige sige at det er helt normalt for hans alder at blive ammet om natten. At sove fra 22-23 til 3-4 stykker er derfor helt normalt og også at vågne igen morgen. Først efter 6 mdr´s alderen siger man at børn ikke ernæringsmæssigt har behov for mælk om natten.
Jeg håber at dette bragte lidt mere lys over dagen og ikke skabte mere forvirring. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske