Brev:
Udvikling ca. 8 mdr.
3. februar 2006
Alder:
8 mdr.
Udvikling ca. 8 mdr.
Kære Helen
Min datter er nu lige knapt 8 måneder gammel, og jeg oplever, at der sker en masse med hende lige nu. Hun har været syg den sidste uge (forkølelse og lidt feber), hvilket sikkert er en medvirkende årsag, men det er som om alle rutiner og vaner pludselig skal tages op til revision.
Bl.a. vil hun ikke ammes så ofte længere. Hver anden gang, jeg lægger hende til, bliver hun ked af det og græder, og jeg oplever, at hun istedet bare gerne vil ligge lidt tæt ind til mig og have sutten.
Hun er også begyndt at græde mere - som om hun lettere bliver ulykkelig over ting, som det ikke altid er nemt at gætte hvad er. Om aftenen kan hun p.t. være meget svær at få til at sove, og hun græder ind imellem voldsomt / meget ulykkeligt.
Hendes appetit har været dårlig hele ugen, hvilket jo er normalt, fordi hun har været syg, men alt i alt er det som om, der skal laves om på alle rutiner lige for tiden.
Jeg oplever også, at hun er mere bevidst og opmærksom, når jeg fx fortæller hende, hvad ting hedder, eller at far snart kommer hjem - altså at hun begynder at fatte mere af, hvad der foregår omkring hende.
Det skal lige siges, at jeg ellers oplever, at hun trives og udvikler sig fint, og jeg tror da også, at alle disse ting er en del af hendes udvikling (som jo også medfører frustrationer).
Men kan du ikke lige genopfriske, hvad det er, der sker med dem i 8 måneders alderen?
Kærlig hilsen
Linrep