Svar: Udvikling ca. 8 mdr.
3. februar 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Linrep
Jo da, det kan du tro.
Din datter er i seperationsfasen. Det betyder at hun nu er ved at være så stor at hun begynder at bevæge sig lidt væk fra dig - både mentalt og fysisk.
Mentalt fordi hun så småt begynder at udvikle lidt mere af sin personlighed og hendes temperament (vilje) kommer mere og mere til syne. Hun bagynder også at forstå at I kan blive væk eller måske mere, hun oplever et savn, når hun ikke kan se jer. Ude af øje ude af sind og så bliver hun utryg.
Fysisk ser man det ved at hun fra at sidde på skøddet hele tiden, sidder hun måske nu ved dine fødder. Hun begynder måske at kravle og bevæger sig et par meter væk - kigger tilbage til dig, tjekker at du er der, kravler måske tilbage til dig for at få en krammer og blive tanket lidt op - og så videre ud i livet igen.
Det er en følsom alder, som gør at hun i perioder kan være lidt splittet. Hun er nysgerrig og undersøgende og hun forstår rigtig mange ting (ofte meget mere end man tror) og samtidig så er du helt nødvendig for hendes tryghed.
I denn alder drømmer børn ofte mere, sover mere uroligt og vågner også ofte om natten. De kan blive meget ulykkelige, hvis mor går ind i et andet rum og de kan også blive meget reserverede overfor andre og kan blive meget grædende, hvis en anden f.eks. løfter dem op.
I bliver begge furtrerede lige nu i denne periode og det kræver stor omsorg og tålmodighed fra din side. Samtidig vil du se nye sider af din datter, som du vil elske og sider hvor du vil undres 'hvor kommer det dog fra' - men sådan er hun og hun er dejlig og helt normal.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske