Svar: Hård mave med blod i afføringen
3. februar 2006
Alder:
3 mdr.
Kære bekymrede mor
For det første skal du være helt sikker på at blodet i afføringen skyldes hendes pressen og at hun derfor har fået en lille rift, som det bløder fra. Det vil være normalt; men det er vigtigt at der ikke er decideret blod i afføringen, så skal du have hende set af en læge.
Jeg mener bestemt at du skal behandle din datter med laktulose. Det er meget vigtigt at holde hendes mave igang, da det er med til at give appetit og gør at hun trives. Hvis hun gentagne gange får hård mave og har smerter, når hun skal af med afføringen, så får hun jo en erfaring med sig om at det gør ondt, og så vil hun måske prøve at holde det tilbage, hvilket igen vil give endnu mere hård maven. Det at komme af med noget i bleen skal være naturligt og ukompliceret.
Du skal give hende laktulose igennem flere dage. Hun må gerne få 1 ml pr kg. Og det kan være nødvendigt med op til 10 ml. Hvis det er nødvendigt med mere, så ville jeg konferere med en læge.
Giv det over flere dage, så du er sikker på at det virker. Prøv at skru ganske lidt ned af gangen og se hvordan hun reagerer på dette.
Det kan være bedst at give det hele på en gang, er der tale om en meget stor mængde kan hun få det over to gange.
I takt med at hun bliver 4 mdr og overgår til anden mad, så vil dette også få indflydelse på maven. Lidt sveskemos ovenpå f.eks. risgrød kan have positiv effekt og grøntsagmos kan også være godt. Tiden vil derfor arbejde for jer.
Til den tid kan du også give hende ekstra væske i form af vand sammen med skemaden, hun kan få lidt vand af en kop. Med den alder hun har nu, har hun fortsat bedst af mælk.
Ellers så er det som du skriver gymnastik og massage:o)
Fortsat held og lykke med hende og tak for de pæne ord.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske