Svar: Menstruation, amning og P-piller
4. februar 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Tina
Det lyder ganske sandsynligt at din dreng reagerer på smagen af din mælk, når du har menstruation. Du har netop ret i at smagen ændrer sig pga hormonændringerne. Nogle børn reagerer på dette, andre ikke - eller reagerer lidt, men accepterer det så.
Hvis din dreng direkte afviser brystet, så er der jo ikke andet for end at give ham flaske og det skal du gøre med god samvittighed Det er ikke noget problem og slet ikke med den alder han har:o)
Med hensyn til P-piller og amning, så kan du godt tage P-piller selvom du ammer. Det anbefales at vælge P-piller med lavt indhold af østrogen og gestagen samt mini-piller, da disse typer ikke nedsætter mælkeproduktionen og derfor er mest velegnede. Tal derfor med din læge om hvad han/hun vil foreslå dig. Der findes også andre former for prævention, som kan være fornuftige i forhold til at du nu har født og din menstruationsblødning er kraftig og længerevarende.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske