Svar: Rasende 15 mdr's dreng
8. februar 2006
Alder:
15 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit fine og så flot beskrevet brev. Jeg kan se at du har læst andre breve og svar og det er nogle meget fine overvejelser du gør dig omkring din dreng.
Der findes jo ingen garantier her i livet, men det du beskriver omkring din søn lyder ikke unormalt:o) Han er, som du selv skriver inde i en svær fase og han har burg for rigtig meget forståelse og omsorg - og det gør du rigtig godt!
Din lille dreng vil så gerne, han har lyst til at prøve det han ser I gør, søster gøre og når det ikke lykkes for ham, så bliver han frustreret og ulykkelig. Han er i en alder, hvor han undersøger ting og finder ud af hvordan tingene hænger sammen. Når han hælder med mælken, så er det ikke for at få en liter mælk, men for at undersøge hvordan det er at hælde, mærke hvad kartonen vejer og se mælken flyde ud, hører lyden det laver. På samme måde, som han måske øver sig i at tage sko på, fordi han finder ud af at de skal være på fødderne og han vil gerne prøve selv - men det er rigtig svært og så bliver man ked af det.
Han er stadig så lille så hans handlinger er meget lystbetonet og han er endnu ikke så bevidst om, at aflæse og fornemme, hvad I synes om det han gør. I løbet af de næste måneder bliver han mere bevidst om hvad I synes om og ikke synes om. Det kan f.eks. være at I ikke synes det er sjovt, når han smider maden på gulvet.
Måden din dreng opfører sig på er således helt naturlig. Det er rigtig at det er vigtigt at rumme ham, men I at rumme ligger også at du kan sige til dig selv at han faktsik godt må blive frustreret. Det er ikke altid at tingene kan gå som han gerne vil og det hører også med til at udvikle sig i en sund og naturlig retning.
Når man sovm voksen står over for chefen og ikke får sin vilje, så skal man jo også kunne blive frustreret uden at smide sig på gulvet og hamre hovedet ind i væggen:o) Følelsen af frustration skal din lille dreng altså også lære at tackle.
Når det er sagt så er der bestemt intet i vejen for at du prøver at aflede ham og give ham alternativer. Det er udmærket i forhold til hans alder.
Med hensyn til din datter, så synes jeg at I to skulle lave et eller andet sammen en dag, uden lillebror, som far så kan passe. Det vil være rart for jer alle sammen.
Der kan skrives meget om hvordan du kan tackle de forskellige situationer, men det vil jeg ikke gå mere ind i her. Jeg vil deriomod foreslå dig at gå på biblioteket og låne bogen "Ka selv, vil selv - men du må hjælpe mig" af Grethe Kragh-Müller. Jeg er sikker på at du vil kunne finde hjælp der.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske