Svar: Overtræt og pirrelig datter på 4½ måned
9. februar 2006
Alder:
4 mdr.
Kære frustrerede forældre
Tak for det meget præcist skrevne brev. Jeg forstår til fulde jeres frustration og jeg kan godt forstå at du som mor, er ulykkelig og har følelsen af ikke at slå til. Det er naturligt at den følelse kommer, når man prøver at gøre alt og intet tilsyneladende virker. Men ved du hvad - du gør det faktisk ritig godt og jeg er slet ikke i tvivl om at du er en god mor. Det er fine overvejeler du har og det er bare sådan nogle gange, at det hele er anderledes og sværere end man forestillede sig.
Jeg er sikker på at det har betydning at jeres datter er født før tid. Det er helt naturligt at hun pga dette har behov for mere ro omkring sig, behov for at være mere i favn, behov for at blive vugget osv. Og I skal ikke være kede at at I har gjort dette for hende. Tværtimod. Det er vigtigt for børn at blive vugget, det udvikler deres balanceevne og havde hun været i maven i længere tid, var hun blevet vugget af bevægelserne der, når du gik rundt med hende. I stedet kom hun til verden og I har båret hende rundt uden for maven - det er godt og det gør gode forældre.
Det er synd at I ikke har en sundhedsplejerske. Er det ikke muligt for jer at ringe og få en anden, eller måske har sundhedsplejerskerne 'åbent hus' hvor I kan møde op og drøfte problemstillingerne med sundehedsplejersken. Det vil være godt at tale med en sundhesplejerske, som kan se jeres datter og som kan se jer og støtte jer i det I gør. Det lyder som om at det vil være godt for jer begge, og især for mor, at bliver bekræftet i alt det gode du gør.
I kan godt prøve at læse en bog og se om I får hjælp igennem denne. Aldersmæssigt er det fint i forhold til jeres datter. Uanset hvilken bog I vælger, eller hvad principper I vælger at gå ud fra, så lov mig at I hele tiden lytter til jer selv og hvad I synes er rigtigt og forkert. Det er vigtigt at man ikke bare slavisk følger en bog, men også lytter til sig selv og tror på at man som forældre trods alt er den der ved bedst. I kender jo jeres datter.
Da jeres datter er født før tid, så ville jeg normalt anbefale jer at vente lidt med skemad. Men når det er sagt, så synes jeg også at I skal vurdere det ud fra, hvordan hun tager imod skemaden, som hun nu er begyndt på. Hvordan reagerer hendes mave og virker hun interesseret og parat til det?
Det kunne godt være en idé med flaske og jeg kan godt forstå at I har forsøgt med vælling, i håb om at det ville mætte mere. Har I nogen sinde prøvet at give hende flaske med noget andet end vælling? Har hun f.eks. fået kamillete eller sukkervand eller har hun fået noget af modermælken på flaske? Jeg spørger naturligvis fordi det jo er vigtigt at finde ud af om det er vællingen hun ikke bryder sig om. Måske kunne hun vænnes til flasken, hvis du prøvede med noget af din egen mælk?
Jeg tror som jer godt at der kan være en sammenhæng imellem sult/mæthedsfornemmelse og hendes søvn eller mangel på samme. 12 timer ialt er umiddelbart ikke nok, når man kun er 4 mdr gammel.
Hvis flaske ikke virker og hvis hun er glad for grød og det fungerer, så må I prøve at give hende grød for at se om det hjælper på søvnen at være mere mæt. Det er dog begrænset hvor meget hun kan spise af gangen, så længe hun ikke er ældre. Prøv i første omgang med 5 skefulde og øg så langsomt indtaget op til ½ dl. Når hun kan spise ½ dl eller mere, så begynder I at give hende ½ dl 2 x dgl. F.eks. grød om formiddagen og grøntsagsmos om aftenen. Mælk skal hun stadig have ved siden af, således at grøden bliver det der fylder ekstra og mælkeindtaget er det sammen. Det tager tid men vil forhåbentlig hjælpe i længden.
Hvis det slet ikke lykkes at få noget særligt i hende, så prøve at give hende noget modermælkserstatning på en anden måde. Giv hende det evt. på et lille bæger, eller prøv med en sprøjte eller på en ske, simpelthen for at se om det hjælper at hun får noget ekstra.
Hendes lure i løbet af dagen er okay. Det er fint at sove formidagslur og middagslur. Sammenlagt måske 4 timer og så gerne en lille lur sen eftermiddag på 45 min til 1 time. Om natten skal hun så gerne sove ca 10 timer, dog afbrudt af mad. Det vil sige i alt ca 15 timer. Husk dog at nogen børn sover lidt mere, andre børn lidt mindre.
Tilsidst vil jeg lige sige at I naturligvis skal være sikre på at hun ikke har ondt og det er derfor hun græder. Hvis I er i tvivl så få hende set af egen læge.
Fortsat held og lykke. Det skal nok gå alt sammen og tiden vil helt sikkert arbejde for jer og hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske