Svar: Min datter på 16 mdr. skærer tænder
9. februar 2006
Alder:
16 mdr.
Kære Ditte
Jeg tror at næsten alle forældre har oplevet at deres børn skærer tænder. De kan gøre det, når de sover og når de er vågne. Ofte betyder det ikke noget, men er en dårlig vane, eller som din datter - en ny opdagelse og en ny måde at lave lyd på og få opmærksomhed på.
I nogle kommuner bliver børn inviteret til 1. tandlægeeftersyn i 1½ års alderen. I andre kommuner er børnene ca 3 år før de inviteres første gang. Det vi være oplagt at du drøfter det med tandlægen der.
Lige nu så synes jeg at I skal prøve at aflede hende lidt og ikke fokusere for meget på det. Hvis hun oplever at I finder det interessant og giver det særlig opmærksomhed, så bliver det også mere interessant for hende at blive ved. Prøv derfor afledning og måske med noget andet end en sut. Hvad med et stykke gulerod, agurk eller frugt at bide i?
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske