Svar: Sover og spiser ikke
9. februar 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Bandittens mor
Jeg er glad for at du har kunne bruge de råd jeg har giver til andre. Nu må vi så se hvad jeg kan gøre for dig:o)
Det kan være svært at vide lige præcis, hvad der sker hos dig, men jeg vil prøve at give dig mine overvejelser.
Deet du beskriver, men at din dreng spiser kortvarrigt og hyppigt, samt ligger mere uroligt ved brystet hører alderen til. Netop ved at die hyppigt hos dig stimuleres til ekstra mælk og i 3 mdr´s alderen er der behov for mere mad.
Det er en svær alder og netop derfor tyer mange også til skemad og vælling hurtigst muligt; men det er ikke altid nødvendigt. Det er dog vigtigt at du forsøger at få ham til at spise længere tid hos dig (om ikke andet så hver 2 gang) så du er sikker på at han bliver fyldt godt nok op.
Når det er sagt, så er han måske også så stor nu, at han dier kraftigere og derfor 'tømmer' brystet langt hurtigere end tidligere. Prøv derfor at lægge mærke til, hvordan brystet føles efter amning. Virker det som om at han er blevet færdig hos dig, eller føles det som om du stadig har masser af mælk tilbage?
Hvishan er afvisende overfor brystet, så kan du jo være nødt til at prøve med en flaske. Faren ved dette er at han så ikke får stimuleret dig og din mælk vil derfor langsomt forsvinde. Det kan være en midertidig løsning at du malker ud og giver ham din mælk på flaske i håb om at han så vil blive så mæt og rolig at han igen har lyst til brystet og måske vil die hos dig.
Diarré kan naturligvis godt være årsagen til at han har spist hyppigt hos dig. Hvis han har haft maveproblemer, så har appetitten måske ikke været så stor og samtidig har det været trygt og rart at være hos dig. Den noget vandige afføring kan dog også skyldes at han jo kun spiser vandholdig mælk og får tynd væske.
Mit umiddelbare råd er at du kan forsøge at give ham noget modermælkserstatning. Begynd med at lægge ham til hos dig, så han stimulerer dig og tilbyd ham så modermælkserstatning bagefter - gerne på flaske ellers på sprøjte. Simpelthen for at få ham fyldt godt op, så han bliver mæt og så forhåbentlig kan sove bedre. Det kunne måske også hjælpe på maven og i sidste ende give ham ro og lyst til så at spise hos dig igen.
Du kan også malke ud og give ham din mælk, det er et stort arbejde, men det kan måske få ham til at tage flasken. Du skal dog også tænke på hvad det kræver af tid og overskud af dig og derfor foreslår jeg at du prøver med erstatning.
Med hensyn til at slå ud med armene og virke lidt mere i bevægelse, så hører dette med til alderen. Han sover ikke umiddelbart for meget. Det er normalt med 3 lure i løbet af dagen, sammenlagt 5-6 timer og 10-11 timer om natten.
Håber det vil hjælpe dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske