Brev:
Bevidst om tissetrang - 6 mdr.?
10. februar 2006
Alder:
6 mdr.
Bevidst om tissetrang - 6 mdr.?
Hej igen Helen
Vi vil blot høre om du har et bud på hvorfor vores søde, lille søn på 6 mdr. vågner om natten - og skal tisse! Pointen er at vi kan høre han skal tisse og når vi tager bleen af ham (som ofte er næsten helt tør!) tisser han med det samme ...
Han sover som regel fint fra 19.30 til 3.30/4.00 - og det er så her han tilsyneladende vågner fordi han skal tisse. Vi giver ham så noget mælk for at han kan sove videre - men det bliver ofte kun en times tid så vågner han igen (og skal igen tisse). Herefter er han superfrisk i et par timer så vi står som regel op (vi har prøvet at få ham til at sove en time mere på alle mulige måder, men han er bare morgenfrisk!
Han drikker 100-150 ml MME om natten; han kan dog sagtens vente til han har tisset - så det er ikke derfor han vågner .... det er vi sikre på.
Vi undrer os virkelig over dette mønster - især fordi vi har læst at så små børn ikke kan styre 'tissetrangen' - men det virker alligevel som om det er det, han gør?!
Han får hvad han skal have i løbet af dagen af MME, grød/mos og vand - og tisser 'normalt' (har våde bleer og tisser også når vi tager bleen af nogle gange. Nogle gange kommer der også (ekstra) afføring når vi skifter ham ... det virker næsten som om han er ved at blive renlig?!
Vi har overvejet at flytte ham ind på sit eget værelse snart - og tænker i den forbindelse på at vi skal forsøge at vænne ham af med at spise om natten ... har du nogle fif i den forbindelse? Skal vi begynde med at tilbyde vand - og skal det være af flaske eller kop?
Har du nogen erfaring med børn der ligesom vores søn vågner fordi de skal tisse - og nogle idéer vi kan prøve for at undgå at han vågner? Hans ble er nummeret større end den han bruger om dagen (men den er jo ikke tung så det betyder nok ikke noget!)
Vi glæder os meget til at læse dit svar - vi ved godt vi er priviligerede mht. søvn (især hvis vi går i seng samtidig med ham!) men han skal vel helst sove mere end 10½ time om natten - og så er det altså også lidt tidligt at starte dagen før kl. 06 hver dag!
Vi har prøvet at strække hans sengetid men han er bare træt kl. 19 - også hvis han får en lur sidst på eftermiddagen!
Hilsen Trine & CO.