Svar: Bevidst om tissetrang - 6 mdr.?
10. februar 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Trine og Co.
Jeg er ret overbevist om at jeres dreng ikke kan styre sin tissetrang og at han ikke er bevidst derom. Det skal han være ældre for at kunne.
Stort set alle drengebørn tisser, når de får bleen af og det kan godt virke bevidst overfor forældrene - bleen fjernes og der går ikke to minutter, så rammes man af strålen - men sådan er drenge!
Det er også helt naturligt at han tisser om natten. Og selv om han ganske givet er et meget fremmeligt barn og måske en dag ender som Danmarks Statsminister, så tvivler jeg altså på at han på nuværende tidspunkt er i stand til at kontrollere sin vandladning og afføring:o)
Med hensyn til mælk om natten, så vil det være fint at I prøver at give vand i stedet. Da han er vant til at få flaske, kan I godt prøve at give lidt vand på flaske ellers kan han få lidt på en kop, hvis han kan finde ud af det.
Det lyder også som en god idé at I prøver at lægge ham på eget værelse. Det kan hjælpe til en mere sammenhængende nat for jer alle, så I ikke forstyrrer hinanden.
Med hensyn til søvn, så vil de fleste børn omkring 6 mdr. gå fra 3 lure dagligt til 2 lure dagligt. Lurene om dagen vil tilsammen vare ca. 3½-4 timer og om natten vil de sove 10-11 timer. Det er således fint at jeres dreng sover som han gør og I kan ikke umiddelbart forvente at han sover mere.
Fortsat held og lykke med ham og god week-end:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske