Brev:
Udviklingstrin 19 mdr.
13. februar 2006
Alder:
19 mdr.
Udviklingstrin 19 mdr.
Hej Helen
Maja er nu 19 mdr og virker om hun (igen) er på vej ind i/igennem en svær periode. Hun har svært ved at falde til ro når hun skal sove (er dødtræt og puttes kl 19), sover uroligt og vågner igen kl 5 om morgenen. Hun sover under 10 timer på en nat og om dagen sover hun mellem 45 min og 1½ time. Hun vågner konsekvent efter 45 min. og kan måske lulles til ro igen hvis man triller lidt med vognen.
Jeg synes hun virker som om hun er træt om morgenen og kan da også regne ud at hun ikke får søvn nok (har du nogen ideer til hvad vi skal gøre (ud over at prøve at få hende til at sove igen) eller er det noget der regulerer sig selv).
Jeg prøver at få hende til at sove igen og har en tommelfingerregel om at hun ikke kommer op før 6. Hun kan normalt tulle rundt i ½ time efter hun er vågnet, så eksploderer hun. Hun har før haft en periode hvor hun stod meget tidligt op, men har også i lange perioder sovet 11-13 timer hver nat + sovet 2 timer til middag.
Hendes temperament er som en tikkende bombe, hun kan ikke så let afledes som tidligere men nærmest fastholder det hun er bleve sur over og laver en farlig ballade. Vi prøver naturligvis at rumme det, være der for hende, aflede hende, tale til hende - men kikker på hinanden og tænker... hvad pokker sker der. Så det er mit spørgsmål til dig - hvad pokker sker der?
Hun er som altid i en rivende udvikling, for tiden går energien med sproget og hun siger flere nye ord hver dag. Motorisk tror jeg hun er langt fremme, kan løbe, hoppe, gå på tæer, sparke fodbold helt ubesværet. Hun forstår stort set alt hvad man siger og kan sagtens forstå og udføre en besked som "kan du tage strømperne og blusen med hen i skabet og komme tilbage med buskerne". Hun har lige været gennem en grim forkølelse, men er nu ved at være tilbage med fuld musik incl. appetiten er tilbage, hvor vi ser hende spise lige så meget som os andre til aften.
Som med så meget andet ved jeg det vil ændre sig med tiden, men hvis der er noget jeg kan gøre for at lette perioden - ikke mindst Maja, ja så vil jeg naturligvis gerne det. (det er jo heller ikke lige frem befordrende for projekt lillesøster ;-))