Svar: Udviklingstrin 19 mdr.
13. februar 2006
Alder:
19 mdr.
Hej med dig
Du har fuldstændig ret i at Maja befinder sig i en svær periode. Der sker rigtig meget med hende i øjeblikket og hun er i en rivende udvikling. Hun bliver mere og mere selvstændig og opsøger alt hvad der kan give hende mulighed for at opleve nyt, lære og suge til sig. Alt skal udforskes og prøves af.
Det betyder også at hun langsomt begynder at opleve verden større end tidligere og hun begynder så småt at finde ud af at noget kan være farligt. Det betyder igen at mange børn faktisk i den alder sover mere uroligt og nogle børn oplever mareridt.
Der sker rigtig meget med Maja, både med hendes hjerneudvikling, hendes evne til at forholde sig til jer forældre, hendes sprog, motorik osv. Alt udvikles og det skaber nye ukendte situationer for jer alle.
Når du beskriver at Maja er i stand til at forstå at hun skal tage tøj med hen i skabet og tage noget andet med tilbage, så lyder det som om at hun er rigtig godt med forståelses mæssigt i forhold til sin alder. Når I oplever situationer, hvor I ikke forstår, hvad der sker, så prøv at sige det højt: "bliver du bare så ked at det lige nu" - så kan hun rette jer og sige "nej, mig sur". Slår sproget endnu ikke til, så vil hun alligevel med mimik kunne fortælle hvad det er der rører sig i hende.
Jeg vil foreslå at du låner bogen "ka selv, vil selv" af Grethe Kragh-Müller. Lån den på biblioteket. Den kan hjælpe jer til at forstå lidt mere af hvad der sker i hendes lille krop og i hendes hjerne i øjeblikket.
Med hensyn til søvn, så tror jeg I skal arbejde på en lur i løbet af dagen, med den alder hun har og måden I beskriver hende på. Forhåbentlig kan hun så tage en længere sammenhængende lur, gerne to timer og så tilsvarende sove lidt længere om morgenen. Hun må gerne sove 11-12 timer om natten, men mere kan I så heller ikke forlange.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske