Brev:
Ved at ændre rytme - 8½ måned?
13. februar 2006
Alder:
8 mdr.
Ved at ændre rytme - 8½ måned?
Min dreng er nu 8½ måned gammel. Trives fint, er glad, øver sig på at kravle, møver rundt, pludrer løs, vil gerne rejse sig, gå etc. Han spiser helt almindelig mad og ammes ved siden af nu mere og mere sporadisk - mere som hygge og supplement.
Men det virker som om han generelt er ved at skifte rytme, ligesom han gjorde det, da han var omkring 4 måneder, og det har jeg et langt spørgsmål om!
Indtil nu har hans dag forløbet således, at han sover ved 20-tiden (ammes først), ammes klokken 23, ammes igen klokken 06 og sover så nemt videre til 08 og spiser morgenmad klokken 09 (gider dog ofte ikke spise noget før til frokost.)
Altså 12 timer om natten. Om dagen har han sammenlagt sovet cirka 3 timer fordelt på to lure - nogenlunde lige lange. (Det skal i øvrigt siges, at han sover ENORMT dårligt om natten, vågner hver 2. time, hvis det er en GOD nat. Men det har jeg jo fortalt dig før :-)) Ville ønske, det snart blev anderledes...
Men nu er det som om, at efter amningen klokken 6 om morgenen, så er han begyndt at blive mere og mere vågen! Tit kan det tage mig en time at amme ham og få ham til at falde i søvn igen.. Kun for at han vågner en halv time senere frisk som en fisk.
Derfor tænkte vi; OK, godt, vi står da bare op med han klokken 06 og giver ham morgenmad 6.30 (grød) og så kan han komme ud og sove ved 8-9 tiden. For vi troede, det var det han ville.
Det gik også rimeligt den første dag. Han var lidt ked af det og forvirret over at blive taget helt op der klokken 06, men fik hurtigt fat i legetøjet og fik spist morgenmad. Men kvart i 8 faldt han i søvn på madrassen midt i legen... bum.
Anden morgen var han HELT ødelagt af træthed, da jeg tog ham op klokken 6, meeeen ville alligevel ikke sove. Var for træt til at spise morgenmad. Kæmpede for at holde ham vågen til 8, så hele dagen ikke gik i skudder mudder, men det var med nød og næppe. Så sov han så til 9.30... Resten af dagen gik fint, men han var helt klart træt tidligere på aftenen. Spiste aftensmad 17.30 og sov klokken 19.30. Sov dårligt lidt først på aftenen, men sov så til gengæld over 5 timer i stræk fra 23.30-5!! Det har han ikke gjort i mange måneder! Hurra for det...
Mit spørgsmål er derfor: det virker som om han generelt har brug for lidt mindre søvn, men på den anden side virker det som om, at han ikke er klar til at komme op der klokken 6! Han tager stadig de der cirka 3 timer om dagen, så det er nok heller ikke der, man kan skære?! På den anden side kunne dét, at han sover bedre om natten måske tyde på, at han måske netop SKAL have en lidt længere dag, så han kan blive ordentlig træt til natten?
Hvilken rytme kunne du forestille dig ville fornuftig, når man er snart 9 måneder? Skal jeg mon fortsætte med morgenamningen lidt endnu for at give ham en blidere start på dagen (ville på en måde gerne droppe den, da jeg hellere så, at han spiste rigtig mad...)? Eller skal han i seng tidligere? Eller skal vi bare blive ved med at stå op klokken 6, fordi han så vænner sig til det (ikke at jeg ikke gerne ville have, at han sove liiiidt længere om morgenen...)
Jeg ville også gerne snart af med 23 amingen, da jeg har en fornemmelse af, at den måske kan skabe lidt forvirring om natten (og tage sulten om dagen?), og vi ville jo genre have, at han snart sov bedre, da min kæreste og jeg er riiimelig trætte efterhånden og savner at have lidt liv sammen i stedet for altid at diskutere, hvem der skal have lov til at sove middagslur. :-)
Hvad synes du?
Venlig hilsen
Emils mor