Svar: Ved at ændre rytme - 8½ måned?
13. februar 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Emils mor
Jeg synes næsten det må være umenneskeligt for jer at skulle stå op kl. 6 for at jeres dreng så sover igen kl 7.45. Mon ikke det kunne lade sig gøre at han sove bare lidt længere. Til gengæld kunne han måske så sove lidt senere om aftenen, f.eks. først kl 20-21, men det er ikke sikkert det dur.
Generelt kan man sige at børn i 9 mdr´s alderen fortsat har behov for to lure i løbet af dagen. Sammenlagt 2½-4 timer og så sove måske 11 timer om natten (dog afbrudt af noget af drikke, men ikke nødvendigvis amning:o)).
Dernæst kan man sige at det er vigtigt at han spiser godt og får både mad og drikke nok i løbet af dagen. Giv ham også gerne lidt ekstra om aftenen, f.eks. frugtmos med mælk til dessert efter aftensmaden.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: En portion grød. Du kan evt. godt amme tidlig morgen kl. 6 i håb om at han så sover lidt længere, men når I så står op, så giv ham grød.
Formiddag: ½ bolle med smør og frugt, mælk
Sove formiddagslur
Frokost: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, tilbehør af forskellige kogte grøntsager (majs, ærter, gulerod mv.), mælk eller vand
Eftermiddag: Mælk og herefter sove middagslur
Sen eftermiddag: en lille skål tykmælk eller lign. med rugbrødsdrys og bær, ½ bolle med smør og frugt
Aften: Aftensmad som I andre spiser og gerne frugtgrød med mælk til dessert
Mælk at sove på og puttes
Du kan godt prøve at springe mælkeindtaget kl 23 over, men måske skal du vente til rutinen om dagen fungerer. Han skal have 500-750 ml mælk dagligt incl. både amning, erstatning, tykmælk, mælk på grøden osv. vær opmærksom på at mælkeindtaget ikke må være så stort at det tager pladsen op for fastere føde, som er vigtigt for at han sover godt.
Det kan godt være at du skal overveje om det er tiden at du skruer ned for amningen og om I måske alle derved kunne få en bedre og mere sammenhængende nattesøvn.
Håber at ovenstående kan hjælpe jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske