Svar: Mæt nok 3 mdr og opdragelse 2 år
14. februar 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Joan
Med hensyn til Monica, så sker der mange ting netop omkring 3 mdr´s alderen. Hun er her så stor at hun har behov for mere mad og derfor spiser hun hyppigere end tidligere; men samtidig er hun også så gammel nu at hun ikke længere 'sover dagen væk'. Hun vil opleve, stimuleres og prøver at følge med i alt muligt.
Du kan sikkert se at hun er meget mere opmærksom end tidligere. Hun er begyndt at følge med i hvem der f.eks. kommer ind i rummet, følger lyde og stemmer og måske især lægger mærke til Gabriel.
For Monica er det derfor naturligt at hun nu er mere vågen i løbet af dagen. Samtidig skal det dog også være en balance, da hun selv kan have svært ved at sige fra overfor indtryk og derfor nemt kan blive overstimuleret, hvilket betyder at hun har svært ved at falde i søvn og svært ved at sove.
I forhold til hendes alder, så vil det som regel være sådan at hun har behov for 3 lure i løbet af dagen, tilsammen vil de vare ca 5 timer. Om natten vil hun så sove 10 timer, således at hendes samlede søvnmængde er ca 15 timer.
Det lyder sandsynligt at der også kan være en sammenhæng imellem hendes madindtag og søvnlængde. Derfor er det kun godt at du tilbyder hende ekstra mad. Først når nu her 4 mdr kan du begynde med lidt vælling eller grød.
Jeg tror ikke at Nestle som producerer Nan, har lavet en erstatning som mætter mere end den du allerede giver. Der er ikke umiddelbart grund til at skifte fra Nan HA til Nan. Jeg ved at Beauvais laver en erstating med rismel (den gule) som efter sigende kunne mætte mere, men umiddelbart ser jeg ikke grundt til at du skifter mærke, da det kan give maveproblemer.
Jeg vil derfor foreslå at du bibeholder den nuværende erstatning og først fra 4 mdr´s alderen forsøger med vælling eller lidt grød/mos. Du beskriver jo at Monica er glad og virker til at trives.
Med hensyn til Gabriel, så tror jeg det er vigtigt at du prøver at vise ham at du godt kan rumme hans følelser. At rumme betyder at du kan bære at han er ked af det, glad, sur, frustreret, vred, hidsig osv. At du er der for ham uanset hvordan hans humør er.
I stedet for at lade ham være alene i 15-20 minutter, så prøv i første omgang at finde ud af hvorfor ham bliver sur. Måske kunne han ikke få døren i bilen lukket op, måske ville klodsen ikke ned i kassen osv. Der er jo en grund til at han bliver sur, - der er noget som driller, når han smider med legetøjet.
Hvis du lytter til ham og prøver at finde ud af hvad det er, som gjorde at han smed med legetøjet, så kan du bedre guide ham. "Drillede klodsen bare sådan, skal mor hjælpe dig". Hvis du ikke ved, hvad der gjorde ham ked atf det eller sur, så sæt ord på "bliver du bare så ked af det nu". Hvis du sætter ord på, så viser du at du har forstået ham og at hans følelser er okay. Så falder han lettere til ro. Du giver ham også mulighed for at rette dig "Jeg er ikke ked af det, jeg er sur" eller "klodsen er dum", naturligvis efter hvor godt han er med rent sprogligt, han er jo endnu ikke så gammel:o)
Jeg synes derfor at du skal forsøge at rumme, når han græder. Vær hos ham med det samme, sæt ord på "er du bare så ked af det". Hvis han ikke vil på skødet, så sæt dig hos ham og vis at du er til stede og at du prøver at lytte til ham. Skæl ham ikke ud og fortæl ham ikke at han ikke må dit og dat, men accepter og hjælp ham. Vis ham hvad der så er rigtig at gøre.
Fortsat held og lykke med dem begge:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske