Svar: Vil ikke sove om dagen - 1 mdr.
15. februar 2006
Alder:
1 mdr.
Kære Christina
Det er nogle meget fine overvejelser du har gjort dig omkring din datter. Min umiddelbare tanke er netop, som du selv er inde på, at være opmærksom på at din datter ikke overstimuleres og derfor græder så meget først på aftenen.
Men der er naturligvis også andre ting.
For det første lyder det som om din datter får mad nok. Hun har taget godt på i vægt og det er jo et godt tegn. Vær dog opmærksom på at hun spiser længe og vedvarende på et bryst, da for meget af den tynde mælk kan give uro i maven. Am hende fra et bryst af gangen, skift hende og tilbyd hende bryst nr 2 bagefter.
Når hun skal sove, så svøb hende i dynen, så hun føler sig omsluttet og bliver tryg og rolig. Hun har ingen ganvn af at kunne ligge og flagre med armene. Når du svøber hende, så hjælper du hende til at finde roen. Du skærmer hende fra omgivelserne.
Du har ret i at man ikke kan regne med nogen fast soverytme endnu, men det lyder som om hun umiddelbart sover rigtig godt fra kl. ca 20 til 00.30. Det er naturligvis rigtig rart for jer forældre at I har tiden sammen om aftenen, men det kunne måske være rarere på sigt at hun sov det sammenhængende træk fra kl. 23-24 til 5 næste morgen.
Prøv derfor at lægge hende til brystet lidt hyppigere om aftenen. Evt. amme hende kl 19, putte hende og så amme hende igen kl 22.30-23 i håb om at hun så sover et længere træk om natten.
De ændrede sovevaner kan også have indflydelse på hendes søvn om dagen. Jeg tænker at hvis hun sover lidt længere om natten, så er hun forhåbentlig lidt mere sulten i løbet af formiddagen, spiser lidt bedre hos dig, og så sover lidt bedre om dagen. Tingene hænger jo sammen.
Du skal regne med at hun nu også vil være lidt mere vågen i løbet af dagen, da hun har brug for også at opleve og pludre med jer. Derfor vil hun måske ikke sove helt så meget som tidligere. Dog gerne mere end 40 minutter af gangen.
Ofte er det en bøvs som klemmer efter 40 minutter, prøv derfor at tage hende op, få bøvsen ud og prøv at putte hende igen med en sut.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske