Svar: Gråd ved putning, 8 mdr.
15. februar 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Louise
Der kan umiddelbart være flere grunde.
Det første jeg tænker på er hendes alder. Er hun begyndt at bevæge sig mere rundt end tidligere - er hun begyndt at kravle? Netop på det tidspunkt er barnet i gang med at adskille sig fra forældrene og det på flere måder.
Rent fysisk ved at kravle væk. Fra at have siddet på skødet, sidder barnet nu ved den voksnes fødder og stille og roligt begynder barnet at bevæge sig ud i verden - vender sig, tjekker at mor fortsat er der, kommer evt. til bage for at få et lille knus, - 'blive tanket op' og bevæger sig igen ud i verden.
Rent mentalt/psykisk ved at turde bevæge sig væk og samtidig hele tiden have behov for at vide at mor er der. Kan hun ikke se jer, er hun bange for at I er væk, derfor græder hun når I er ude af syne og måske derfor græder hun, når hun ved at lige om lidt går I.
Dernæst tænker jeg om der kan være sket noget, som gør at hun pludselig er ked af at være på værelset, være i sin seng. Det er meget vigtigt at sengen er et rart sted at være og ikke forbindes med noget ubehageligt. Kunne der være sket et eller andet, som gjorde at hun nu pludselig synes det er ubehageligt at være der?
Måde I kan gribe det an på lige nu kunne måske være at flytte læsningen og hyggen op i hendes værelse. Putte hende i sengen, sætte jer ved siden af og først der læse bogen. Altså ændre lidt på ritualet, men samtidig bibeholde det kendte og det tryghedsgivende - at I er der og at det er en rar oplevelse at falde i søvn i sin seng.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske