Brev:
Søvn 14 mdr.
14. februar 2006
Alder:
14 mdr.
Søvn 14 mdr.
Vi vil gerne have gode råd til, hvordan vi kan forbedre vores søns søvn, fordi vi efter 14 mdr. er lidt trætte :-).
Historie:
Vores søn har aldrig været den store sover, hvilket vi selvfølgelig har talt med venner og familie om, som da også har givet masser af gode råd. Men i tiden indtil nu har vi bare accepteret, at sådan er han.
Vores dagplejemoder (han startede dér for 1½ mdr. siden) synes imidlertid ikke, at vi fortsat skal leve med det. Derfor denne henvendelse.
Søvnmønster:
Vores søvn er glad, aktiv, velafbalanceret, velnæret og i det hele taget velfungerende. Han bliver typisk lagt ved 19-19.30-tiden, hvor han vitterlig er meget træt. Han får 200 ml mælk før nattesøvnen og sover i sin egen seng i eget værelse, hvilket han har gjort i 5-6 mdr. uden problemer. Han er glad, når han skal sove, og lægger sig glad med sine tøjdyr og en sang. Efter 5 minutter sover han.
Typisk sover han vældig godt frem til ca. midnat. Derefter render vi ind til ham faktisk hele natten, og han vågner så gerne helt ved 4-5-tiden, hvor vi så er nødt til at stå op, da han ikke kan sove mere. Vi har tilbudt ham vand eller lidt mælk, men det kan ikke få ham til at sove bedre eller længere. Vi har typisk spist aftensmad kl. 18. hvor han spiser godt.
På opfordring af dagplejemoderen har vi i nu en uge reduceret hans dagssøvn, så han kun sover ca. 2-2½ time. Dagplejemoderen har fået ham til at sløjfe formiddagssøvnen, så han sover de to timer fra kl. ca. 12-12.30 til kl. 14.-14.30. Den reducerede dagssøvn har betydet, at hans søvnkvalitet natten igennem er langt bedre uden de utallige opvågninger efter midnat. Nu er vi nede på 2-3 gange, hvor han typisk bare skal have sutten og vendes el.lign.
Men ml. kl. 3.30-4.00 vågner han atter og sover meget dårligt frem til vi står op kl. typisk 5. Uanset om vi tilbyder ham mælk, at sove i vores seng, at trøste lidt, tage ham lidt op og gå rundt med ham - ligefedt hjælper det.
Som sagt er vi mget trætte og har efterhånden fået lidt af en mulvarpetilværelse, hvor vi går i seng ved 8-tiden og har fået et ret indskrænket socialt liv, fordi vi er ret søvnfikserede. Samtidig er vores energi på lavpunktet. Det største problem er nok den afbrudte søvn efter midnat, som jo så har været reduceret i en uges tid pga. vores indskrænkning af hans nattesøvn, men det er også træls i længden at stå så tidligt op.
Dagplejemoderen synes, at vi skal stoppe med reduktionen af hans dagssøvn, fordi vores søn virker træt om dagen. Så nu forventer jeg nok bare, at de mange opvågninger begynder igen.
På baggrund af denne lange smøre er mit spørgsmål:
Er der noget vi kan gøre for at gøre vores søn nattesøvn bedre og længere - eller skal vi som hidtil bare sige - "det er en periode, som nok ændrer sig af sig selv"?
En træt mor