Svar: Søvn 14 mdr.
14. februar 2006
Alder:
14 mdr.
Kære trætte mor
jeg synes det lyder fornuftigt at lade jeres lille dreng forsøge sig med en lur i løbet af dagen. Her bør han sove mellem 2-3 timer og ikke mindre. Det er af stor betydning at han sover godt om dagen for også at sove godt om natten.
Dertil kommer at han sandsynligvis drømmer, hvilket er med til at give en mere urolig søvn. Dagens oplevelser skal jo bearbejdes i drømme og da han er begyndt i dagpleje sker der rigtig meget nyt omkring ham, som han skal forholde sig til.
Jeg tror derudover at det er meget vigtigt at I forsøger at holde jer til en, højst to ting, når han vågner om natten. Det er naturligt at han vågner engang i løbet af natten, men ikke flere gange - I har alle brug for sammenhængende søvn, ikke kun ham. Men prøv at holde fast i et bestemt mønster. Det kunne f.eks. være at få en tår vand, blive hjulpet om på siden og puttet igen.
Jeres lille dreng har fra han var ganske lille fået en erfaring med sig om at vågne flere gange om natten. Det husker hans lille krop og derofr vågner han, også selv om der måske ikke lige umiddelbart er en egentlig grund. I skal nu give ham en ny erfaring, og en erfaring, som I kan leve med fremover.
Det er super flot at han sover i egen seng, i eget værelse og er så god til at falde i søvn. Så det er vigtigt at bibeholde dette. Pas på med ikke at give sut natten lang, da han så kan vågne hver gang sutten tabes fordi han forventer at I putter den i munden igen (det er også en erfaring).
Når han vågner så prøv i første omgang at se om han kan falde i søvn igen selv og ellers så hjælp ham med at skifte stilling og prøv at putte ham igen - ingen snak og ingen øjenkontakt, bare sssyyy og putte, kærtegne lidt.
Det lyder som om I allerede gør rigtig mange gode ting, så ud over ovenstående, så tror jeg faktisk bare at I skal prøve at se tiden lidt an og satse på at det ændrer sig i takt med at han bliver ældre.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske