Svar: Vil ikke have sut
17. februar 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Tina
Din datter er fortsat så lille at det er tvivlsomt at sige at hun vil komme til at sutte på tommelfinger. Du skal dog være opmærksom på om hun bevidst begynder kun at sutte på lige netop den finger.
En tommelfinger kan bruges dagen igennem og man kan ikke lave aftaler omkring den. Når man sutter på tommelfinger er der en større risiko for, at tænderne skal rettes simpelthen fordi der er en større kraft i tommelfingeren, så den lettere påvirker biddet. Fortænderne og ganepartiet bliver presset frem i munden, og samtidig kan der opstå overbid.
Det er derfor en god idé at tilbyde barnet en sut, hvis det ønsker det, for at undgå at det sutter på sin tommelfinger i stedet.
Når det er sagt så tænker jeg at din datter jo netop ikke er særligt gammel og netop i hendes alder er det jo naturligt at hænderne tages op i munden. Allerede inde i maven sutter barnet på sine fingre. Det er meget forskelligt hvor stort børns suttebehov er og det er en del af deres udvikling at sutte på finger.
Mit råd er derfor at du fortsat prøver at tilbyde din datter en sut, men også lader hende sutte lidt på fingre, da det er en del af hendes udvikling. Prøv at finde en balance som I alle kan leve med og så du ikke sidder bænket ved hende for at forhindre hende i at sutte på finger.
Der er ikke andet at gøre end at blive ved med at tilbyde sutten. Hun ved jo godt hvordan hun skal sutte på den, hun kender teknikken, så måske skulle du se det som et sundhedstegn at hun vælger gummisutten fra. Der er jo en grund til at det hedder en narresut:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske