Brev:
Søvn til mor
17. februar 2006
Alder:
4 mdr.
Søvn til mor
Kære Helen
Jeg skrev til dig for lidt over en måned siden, hvor min datter den gang var 3 måneder, og hvor min læge havde foreslået, at jeg skulle give hende vand 2. gang, hun vågnede om natten. Jeg mente, det var lidt tidligt, og det var du enig i, så jeg har fortsat amningen. Lægens holdning den gang var, at hun ikke havde brug for mad om natten.
Hun er nu 19 uger, er 64 cm og vejer 7,7 kg og har stadig kun fået brystmælk. Det er jeg glad for, at jeg har kunne give hende. Hvad, jeg er mindre glad for, er, at hun stadig vågner hver 2. eller 3. time om natten for at spise. Det betyder, at det er meget længe siden, jeg har fået en sammenhængende søvn, og det er ved at være lidt hårdt.
Jeg vil derfor høre, om du har nogle forslag til, hvordan jeg kan få min datter til at tage nogle flere timer om natten. Jeg håber hver nat, at hun vil tage sig en lang lur, da jeg tænker, at det må hun da også få behov for, nu hvor hun er over 4 måneder. Men nej hun vågner næsten på klokkeslet.
En typisk dag ser ud som følger:
Kl. 8.00 står hun op og får bryst. Herefter påklædning og leg til ca. 9.30. hvor hun får bryst igen.
Kl. 10-13 sover hun middagslur. Der er stort set aldrig problemer med at lægge hende.
Kl. 14 amning. Hun spiser ofte først det ene bryst og dernæst lidt af det andet.
Kl. 15.30 amning igen og herefter ofte en lille eftermiddagslur.
Kl. 17 amning
Ofte ammes hun også omkring kl. 18.
Kl. 19 får hun ofte bad
kl. 19.30 amning og herefter putning kl. 20. De fleste gange falder hun i søvn første gang og nogle gang skal vi ind og sige godnat et par gange.
Om natten vågner hun næsten altid på følgende tidspunkter:
Kl. 22.45 amning
Kl. 2 amning
kl. 5 amning
kl. 7.30-8 starter dagen igen.
Hilsen Charlotte